Interviu cu prof. Daniela Țîrcomnicu, inspector şcolar general al ISJ Olt
Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt are o nouă conducere, formată din profesori cu vechime în învăţământ, oameni care cunosc toate problemele sistemului. Probleme care pot fi îndreptate prin măsuri obiective. Noul inspector şcolar general îşi propune mai multă eficienţă şi mai puţine hârtii. Nu este singura propunere. Pentru a afla mai multe despre dascălul şi omul care ocupă cea mai înaltă funcţie a învăţământului oltean, reporterul de serviciu a stat de vorbă cu Daniela Țîrcomnicu.
– Felicitări pentru desemnarea dvs. în funcția de inspector școlar-general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt!
– Mulțumesc!
– Cine sunteți și ce vă recomandă?
– Mă numesc Daniela Țîrcomnicu, sunt profesor la Liceul Tehnologic Metalurgic Slatina din anul 2008 și am o vechime în învățământ de 22 ani.
De-a lungul timpului m-am dedicat profesiei și am obținut, cu elevii mei, numeroase premii la diverse concursuri și olimpiade județene, naționale, ceea ce m-a motivat să cred în performanța elevilor mei, dar și în desăvârșirea mea profesională.
În perioada în care am deținut funcția de director adjunct, m-am implicat în diverse proiecte care au urmărit modernizarea și dotarea bazei materiale a școlii, dar și crearea unor condiții favorabile procesului de învățare, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.
Recomandarea mea, în acest caz, înseamnă încrederea care mi-a fost acordată de către președintele filialei Olt a Partidului Național Liberal, domnul Liviu Voiculescu. Să nu vă gândiți că am spus un „da” imediat ca și când asta aș fi așteptat demult. Nu fac parte din categoria celor care vânează funcții. Mi-am acordat un timp de gândire pentru că a fi inspector școlar general nu este un privilegiu, ci o responsabilitate enormă.
– Ați fi ajuns vreodată pe această funcție dacă n-ați fi fost susținută politic?
– Consider tendențioasă întrebarea dumneavoastră… este ca și cum mi-ați contesta activitatea, pregătirea și implicarea mea în viața școlii… și, ca să nu evit un răspuns direct, vă spun că într-un sistem de învățământ corect, bazat pe meritocrație, aș fi avut cel puțin șansa să încerc.
– Ca reprezentant al unui partid politic, cum faceți politica tuturor cadrelor didactice din județ, în rândul cărora se află și simpatizanții altor ideologii politice?
– O parte din răspuns se află chiar în întrebarea dumneavoastră. Cum s-a făcut sau mai bine zis nu s-a făcut politica tuturor cadrelor didactice în acest județ. Cariera mea didactică mă recomandă ca un om dedicat școlii, nu m-am făcut remarcată prin activitatea și implicarea politică, am o colaborare corectă și eficientă cu toate cadrele didactice, indiferent de culoarea politică. Da, fac parte dintr-un partid politic care nu face diferență între categoriile sociale și cu atât mai puțin nu pune mai presus de profesionalism opțiunea politică a vreunui cetățean.
– Cum veți depesediza școala Oltului?
– Dacă pentru dumneavoastră “depesedizare” înseamnă îndreptarea tuturor neregulilor din sistemul de învățământ din județul Olt și a nedreptăților făcute unor cadre didactice, vă spun că aveți dreptate. Sunt multe aspecte care, din punctul meu de vedere, se impun a fi schimbate. Nu cred în lucruri care nu pot fi reparate indiferent cât de rău au fost stricate. Ce pot să vă spun cu siguranță este că sunt un om corect care își face treaba cu profesionalism. Transferul de atitudine este un fenomen care se propagă de sus în jos, de aceea vă spun că nu sunt de acord cu politica în școli. Susțin orice demers didactic care promovează calitatea, indiferent din partea cui ar veni și voi sancționa orice derapaj. Există prevederi legale pentru fiecare situație, responsabilitatea noastră este să le aplicăm.
– Care a fost secretul menținerii dvs. în funcția de director adjunct la Liceul Metalurgic, în timpul guvernării PSD?
– Nu există niciun secret. Mi-am câștigat acest drept de a fi director adjunct prin concurs, în anul 2016.
– În perioada interbelică, revizor școlar (inspector astăzi) ajungea cel mai desăvârșit cadru didactic din obște. Dvs. sunteți cel mai bun profesor din județ?
– Ar fi o aroganță să mă consider cel mai bun profesor din județ. Nu m-am gândit la acest aspect, am făcut tot ce mi-a stat în putință să îndeplinesc sarcinile care mi-au fost încredințate, m-am dedicat în totalitate meseriei pe care mi-am ales-o și, prin proiectele pe care le-am implementat, am adus plus valoare unității școlare din care fac parte.
– Conduceți o echipă de inspectori rămași moștenire de la vechea gardă. Cum colaborați?
– Am acceptat această provocare și mi-am asumat această responsabilitate bazându-mă pe experiența managerială pe care am acumulat-o în timp. Am venit cu dorința de a avea o comunicare eficientă cu echipa de inspectori, însă lucrurile nu sunt chiar așa cum am sperat, lovindu-mă în unele cazuri de un zid și de o atitudine tendențioasă.
Însă lucrurile se pot schimba prin puterea exemplului și nu este în interesul meu sau al instituției pe care o conduc să mențin situații sau stări care ar îngreuna bunul mers al lucrurilor.
– Ce vă propuneți să schimbați în modul de funcționare al școlii din Olt?
– Îmi doresc să existe transparență în luarea deciziilor la nivelul fiecărei unități de învățământ și a ISJ Olt; implicarea activă a inspectorilor școlari în activitățile metodice ale cadrelor didactice la toate nivelurile.
O mai bună valorizare a cadrelor didactice care au conștientizat responsabilitatea pe care o au în formarea tinerei generații, promovarea modelelor de bune practici cu impact relevant asupra învățării autentice, dezvoltarea unei culturi colaborative în școli.
Îmi doresc să punem accent în mod deosebit pe eficiența procesului de învățare și mai puțin pe hârtii.
Toate acestea sunt priorități pentru mine dar cea mai importantă prioritate este să conștientizăm toți: profesori, părinți, societate în ansamblul ei, că datoria noastră este să facem trecerea spre un învățământ care să aibă în centrul lui nevoile elevului și că toate celelalte lucruri (clădiri, facilități, manuale) au ca unic scop să-i slujească elevului în a deveni un adult responsabil, capabil să își găsească locul în societate. Spun asta pentru că, după părerea mea, sistemul de învățământ, în ansamblul lui, nu particularizez, s-a îndepărtat foarte mult de scopul lui principal: formarea, educarea și dezvoltarea sănătoasă a generațiilor viitoare. Consider că este momentul să renunțăm la orgolii și lupte stupide și să înțelegem că trebuie să facem ceva pentru tinerii acestei țări, să ne oprim din a ne lamenta că sunt iresponsabili, că nu vor să învețe și să ne adunăm cu toții să căutăm soluții pentru a-i învăța cum să devină responsabili.
– Pe dvs. vă ia mașina inspectoratului din fața blocului?
– Nu. Eu am mașină, conduc destul de bine, zic eu, și nu doresc să fie instituția în serviciul meu, ci eu vreau să fiu în serviciul acestei instituții.
– Ați făcut campanie la prezidențiale, spun unii. Ați strâns suficiente semnături pe listele candidatului PNL?
– Am contribuit la campaniile electorale asemeni oricărui cetățean responsabil și căruia îi pasă de ce se întâmplă cu țara lui. Consider că nu putem vorbi despre schimbare și să avem pretenția că trebuie să o facă oricine altcineva și nu fiecare dintre noi. Trebuie să luăm parte direct la schimbare și aici mă refer la exercitarea dreptului de vot.
– Cine a fost primul liberal din familie? Dvs. sau soțul?
– Soțul meu și-a făcut primul adeziune la Partidul Național Liberal. Să nu înțelegeți din acest lucru că a trebuit să ducă muncă de convingere cu mine pentru a face același lucru. Doar așa s-a întâmplat să fie!
– Dacă vine Știrbu președinte la PNL Olt, în locul lui Voiculescu, vă e teamă că vă schimbă?
– Nu am acceptat această numire ca pe un privilegiu sau un favor pe care mi l-a făcut președintele filialei, ci ca pe o mare responsabilitate. Consider că învățământul românesc și implicit cel oltean, are nevoie de schimbări profunde, schimbări care se realizează doar prin implicare, cunoștințe și curaj. Voi pune în slujba învățământului oltean toată experiența acumulată de-a lungul timpului, indiferent de funcția pe care o voi avea: cea de inspector școlar general sau cea de profesor.
Conducerea unei filiale se schimbă prin votul membrilor săi, în forurile statutare ale partidului și respect aceste decizii, respectând voința colegilor mei.