Am văzut mare scandal în presă în ultimele zile, pricinuit de decizia Arhiepiscopiei Tomisului de a săvârși Odovania Învierii Domnului, în seara de 27 Mai, pe tipicul Slujbei Învierii.
Pur și simplu s-a ajuns la o isterie pe toate rețelele de socializare și pe unele „canale” (în toate sensurile acestui cuvânt) TV. „Învierea 2.0”, „Arhiepiscopia autonomă”, „Învierea x 2” etc, sunt doar câteva din titlurile unui ziar pe care îl credeam serios, însă m-am convins că atât eu cât și cei din redacția aceea avem alte definiții ale cuvântului „serios”.
O simplă căutare pe Google despre ce înseamă Odovania unei sărbători ne oferă o definiție foarte bine structurată, simplă și de înțeles pentru toți: ”Odovania (în greacă: ἀπόδοσις (apodosis); în slavonă: отдание (otdaniye) sau încheierea unei sărbători este ultima zi în care aceasta mai este prăznuită în Biserică în cursul unui an liturgic. Cel mai adesea, ea vine să încheie o perioadă de prăznuire prelungită. În ziua în care se face odovania unui praznic, se slujesc din nou majoritatea cântărilor și rugăciunilor liturgice specifice sărbătorii respective. Sfintele Paști și majoritatea sărbătorilor mari și mijlocii au odovanie”.
Noi, în Biserică avem două categorii de credincioși:
1. Practicanți (asumați, curajoși, credincioși, culți și morali) – sunt acei oameni care nu se tem de Împărtășirea cu aceeași linguriță pentru că ei știu că este de argint și mai presus de orice că în Potir este însuși Hristos cu Trupul și Sângele Lui, care vin la Biserică aproape în fiecare duminică și sărbătoare, au locul lor unde vin se așează și se roagă împreună cu preotul lor pe care îl cunosc de zeci de ani și pe care îl văd așa cum este, adică unul de-al lor, cu aceleași păcate, neajunsuri, bucurii și tristeți ca ale lor.
2. Nepracticanți (doar cu numele, lași, fără exagerare – proști și imorali) – cei care vin la Biserică doar de Paști și de Crăciun (pentru că ei au credința în suflet) și atunci sunt deranjați de înghesuială, înjură preoții că au mașini în timp ce ei tot în mașini au venit la slujbă, cred că lor trebuie să le acorde cineva o atenție deosebită, dacă se poate să le punem covor roșu și să îi așteptăm cu fanfară (noroc că la noi la Olt cu fanfară mergem la morți), să îi „servim” urgent cu LUMINĂ (habar nu au ce reprezintă) ca să plece acasă și să tragă grătarul și să curgă alcoolul că doar a Înviat Hristos!
Sunt acei oameni care bat din picior la slujba de cununie sau de botez pentru că au programare la poze și tu te rogi prea mult pentru ei. Pentru care Împărtășirea cu lingurița din Potir este dezgustătoare și obiceiul medieval, etc.
Această ultimă categorie (aşa sunt și în viață) sunt cei care, habarniști total, s-au trezit doctori în Teologie de prin presă și au turbat la propriu când au auzit că IPS Teodosie săvârșește Odovania praznicului Învierii Domnului.
Dintr-o dată, toți oamenii proști își dau cu părerea despre Biserică și rânduielile ei așa că vă întreb eu pe dumneavoastră, cu smerenie, odovania prostiei când o facem?!
Toate sărbătorile au o perioadă de prăznuire care începe cu seara zilei praznicului și se termină tot cu seara zilei la care praznicul are odovania.
Exemplu: Astăzi avem Înălțarea, deci, praznicul a început de aseară cu slujba Vecerniei, astăzi cu Sfânta Liturghie și ține ca sărbătoare până Sâmbătă seara când în Biserici se săvârșește Vecernia pentru Duminica Rusaliilor, adică sărbătoarea Înălțării începe de pe 27 mai seara și ține până pe 6 iunie seara.
Astfel Învierea Domnului, fiind cea mai mare sărbătoare a creștinismului a avut ca odovanie ziua de 27 mai. Mergând pe explicația de mai sus la Constanța și la Buzău, episcopii locului au decis să facă slujba de Odovanie noaptea, respectând întru totul tipicul slujbei și rânduiala de mănăstire. Atât Catedrala din Buzău cât și cea din Constanța au statut și de mănăstire, iar episcopii sunt călugări, deci slujba s-a săvârşit noaptea fără probleme. In ambele situații s-a oferit credincioșilor prezenți Lumina din noaptea de Sfintele Paști atunci când noi eram în Biserici, cu ușile închise și chemam credincioșii să vină, dar ei erau ținuți în casă. NU S-A DAT O ALTĂ LUMINĂ! Și deci nu s-a făcut o Înviere 2.0!
Dragii mei,
În ultimul timp mă întâlnesc cu tot felul de experți în diferite domenii care au excelat la profesională, au trecut cu brio peste examenul maturității picându-l sau au ajuns licențiați la o Universitate făcută în podul unei case de o babă senilă. Aceștia dau niște explicații fabuloase despre microcipuri, 5G, COVID – 19, Teologie, Medicină, etc, dar scriu de plânge Limba Română, pun virgulă înainte de verb și folosesc conjuncţia” și” după” ca” în formulări de genul acesta:” eu ca și…, el ca și…, noi ca și…”, ei ca și proști de altfel și fără conjuncția” și”, deci, ei ca proști!
În încheiere vă întreb, retoric bineînțeles, pentru mulţi, Odovania prostiei când are loc?!