Spiru Haret, s-a născut la 15 februarie 1851, la Iași. La şcoală, copiii nu învaţă despre marele reformator al sitemului de învăţământ românesc. Haret a fost un savant important al României şi un om politic, care nu a plecat fruntea în mod servil puterii.
Spiru Haret a iubit atât de mult învăţământul românesc, încât a avut foarte multe iniţiative care au dus la modernizarea acestuia. Haret a organizat sistemul astfel încât să se bazeze mai mult pe latura practică, s-a ocupat de învățământul meseriilor și agriculturii la sate, școala primară pe baze științifice, a introdus pentru prima oară obligativitatea învățământului primar și aceleași programe școlare la sate și la orașe, dezvoltarea educației fizice și a culturii muzicale în școli și lista continuă.
Prezentul ne obligă…
Prezentul ne obligă să-l menţionăm şi pe Adrian Curaj, ministrul tehnocrat de la Educaţie. Cel care, alături de o echipă de profesionişti… a venit cu multe idei inovatoare, demne de a reforma, chiar din temelii, învăţământul românesc. Mai degrabă, de a-l destabiliza, de a modifica lucruri fireşti.
Ministrul tehnocrat are trei variante pentru noulPlan-cadru pentru învățământul gimnazial.
lanul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII si cate ore ii vor fi alocate pe saptamana fiecarei materii. Disciplina Limba si literatura romana pierde o ora la clasa a V-a, in toate cele 3 variante. Concret, daca acum elevii fac 5 ore/saptamana de Romana la clasa a V-a si 4 ore/saptamana la clasele VI-VIII, noile planuri prevad 4 ore/saptamana pentru toate clasele de gimnaziu.
Curaj vrea ca materia Latină să dispară de la clasa a VIII-a, vine cu discipline noi, care inlocuiesc Cultura civica: Educaţie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educatie interculturală (clasa a VI-a), Educaţie pentru cetătenie democratică (clasa a VII-a) si Educaţie economica (clasa a VIII-a). TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţtiilor) devine obligatorie, iar Religia ramane neschimbata. Iar disciplina Istorie ar putea să devină Educaţie pentru societate.