„Guvernul Ponta a decis să închidă 4.000 km din reţeaua sa feroviară, într-un moment în care ar trebui să sprijine accesibilitatea feroviară ca mijloc de promovare a dezvoltării economice, sociale şi teritoriale şi a mobilităţii cetăţenilor. Din nou vom avea oameni în şomaj. Unde sunt cele un milion de locuri de muncă promise?“, se întreabă eurodeptatul PDL, Marian Jean Marinescu, cel care a susţinut şi o declaraţie în Parlamentul European. (George PIŢULESCU)
Marian Jean Marinescu, eurodeputatul anului 2014 pentru Inovaţie şi Cercetare şi vicepreşedinte PPE , i-a adresat o întrebare scrisă Comisarului European pentru Transport, Sim Kallas:
„România a decis să închidă 4.000 km din reţeaua sa feroviară. Această decizie, de a închide anumite linii feroviare este în conformitate cu agenda privind transportul sustenabil a UE şi cu obiectivele europene privind emisiile? UE are drept obiectiv dezvoltarea reţelei feroviare de pe teritoriul Europei, pentru facilitarea legăturilor dintre est şi vest, şi consacră o mare parte din bugetul TEN-T sectorului feroviar. România investeşte masiv în infrastructura rutieră şi subvenţionează transportul rutier, în timp ce sectorul feroviar este subfinanţat. Angajamentul asumat de România cu privire la conectarea reţelei sale feroviare cu restul Europei s-a diminuat, iar reducerea reţelei feroviare din România ar putea stabili un precedent pentru întreaga Uniune Europeană. Ce măsuri poate adopta Comisia pentru a preveni acest lucru?”,
Răspunsul nu a întârziat să apară: „«Acordul de parteneriat» dintre România şi Comisie, care prevede adoptarea planului general în domeniul transporturilor, se bazează pe ipoteza unei reţele feroviare durabile şi pe nevoile utilizatorilor. Finanţarea pentru implementarea proiectelor de realizare a reţelei transeuropene de transport este menţionată în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE), inclusiv cele 11,3 miliarde EUR transferate de la Fondul de coeziune la MIE, permiţând UE să îşi îndeplinească obiectivele de dezvoltare durabilă prin promovarea proiectelor feroviare. În ceea ce priveşte România, o sumă totală de 1,2 miliarde EUR acordată în cadrul MIE va fi direcţionată către investiţiile în transportul feroviar şi pe căi navigabile interioare, astfel cum a rezultat din discuţiile purtate cu autorităţile naţionale. Mai mult decât atât, programul operaţional (PO) referitor la infrastructurile majore, în curs de elaborare în prezent de către autorităţile române, va aloca fonduri unei distribuţii echilibrate de moduri de transport. Programul operaţional în domeniul transporturilor pentru perioada 2007-2013 a prevăzut, de asemenea, investiţii majore în reţeaua feroviară. Cu toate acestea, proiectele au întâmpinat până în prezent întârzieri semnificative.“