Liceul Teoretic Petre Pandrea din Balş este şcoala coordonatoare în proiectul Erasmus „Healthy habits, happy minds”, alături de alte şcoli din Macedonia, Italia, Spania şi Portugalia. Conceput ca un parteneriat strategic, un schimb de bune practice între școli, proiectul îşi propune ca, plecând de la efectele crescânde ale agresiunii bazate pe forma corpului, discriminarea pe criterii sociale şi economice, rata ridicată a copiilor predispuși la probleme de greutate și bolile cauzate de alimentaţie din cauza lipsei de activitate fizică și a informațiilor despre un stil de viață sănătos și echilibrat, disparitățile în ceea ce priveşte accesul la educația de calitate între copiii din zonele rurale și urbane ceea ce poate duce la excluziune socială, comportamente riscante și părăsirea timpurie a școlii, să sporească gradul de conștientizare a acestor probleme și să creeze o metodologie preventivă de intervenție cu instrumente și activități centrate pe nevoile elevilor.
Principalele obiective ale proiectului „Healthy habits, happy minds” sunt:
– îmbunătăţirea stilului de viață al elevilor pe termen lung, a obiceiurilor alimentare, vieţii sociale și să le ofere competențe-cheie pentru o viață echilibrată și pentru învățarea ulterioară.
– crearea unor abordări pedagogice inovatoare bazate pe schimbul de bune practici între partenerii proiectului în cadrul unei rețele școlare europene.
Participanții la proiect sunt profesori și elevi din cele 5 școli partenere, personalul centrelor regionale specializate și cu experiență în activități de consiliere școlară.
Elevii implicați în acest proiect au fost aleși din grupuri dezavantajate din punct de vedere economic și social – familii cu venituri foarte mici, copii cu nevoi speciale, elevii cu comportamente riscante, imigranți, elevi ai căror părinți lucrează în străinătate.
Ei vor putea beneficia mai mult din acest parteneriat prin învățarea într-un mod diferit, non-formal și mai activ, care le permite să evidențieze potențialul lor educațional, integrându-i astfel în mediul școlar.
Activitățile propuse vor fi centrate pe elev și vor fi adaptate grupurilor eterogene și grupurilor cu vârste diferite. Acestea sunt legate de cele trei domenii principale ale proiectului: social-sănătate emoțională, nutriție și obiceiuri sănătoase, exerciții fizice și fitness și vor asigura participarea unui număr mare de elevi.
Vor exista două tipuri de activități de învățare-formare în cadrul programului: cinci sesiuni comune de instruire a personalului pe termen scurt și cinci schimburi de studenți pe termen scurt.
Sesiunile de formare vor permite profesorilor și formatorilor să intre în contact cu alte sisteme educaționale și cu contextul de lucru al partenerilor, cu viziunea și experiența pe tema proiectului.
Schimbul de idei, bune practici și metode se va materializa într-un e-Book – un ghid al bunelor practici ce conține o metodologie preventivă de intervenție asupra unui stil de viață sănătos, ghid care va fi disponibil comunității educaționale.
Schimburile de elevi vor permite acestora să interacționeze și să comunice direct cu colegii lor din Europa și să lucreze în grupuri mixte într-un mediu multicultural. Ei se vor familiariza cu diferite culturi și stiluri de viață, cu noi modalități de a face față acelorași probleme pe care le împărtășesc.
Cele 5 țări partenere ale proiectului (România, Italia, Spania, Macedonia și Portugalia) au participat la mobilitatea din România. În cadrul unui schimb de scurtă durată au fost implicați 20 de elevi și 12 cadre didactice într-un eveniment comun de formare profesională.
Activități pentru elevi au fost:
– Lumea filmului sau a realității? – metode: dezbaterea, munca în echipă, activitățile centrate pe grup, tehnica participativă activă- rezultate: studenții au identificat și au devenit conștienți de factorii care cauzează agresiuni- activitățile au stimulat abilitățile de comunicare și reflecție ale elevilor pe tema propusă.
– Realitatea virtuala vs. realitate – metode: dezbaterea, lucrul în grup. Rezultatele: elevii au dezvoltat comportamente pro-sociale, competențe sociale și atitudini alternative, elevii au devenit conștienți de pericolele pe internet.
– Fenomenul agresiunii. Întâlnire cu experți. Activități interactive – metode: lucrul în echipă, jocul de rol și simulările- rezultate: elevii au dezvoltat capacitatea de a rezolva problemele și de a lua decizii în sprijinirea unui student care este hărțuit, astfel ei au învățat să coopereze și să consolideze relațiile interpersonale.
– Să devenim activi! Excursie de studiu – metode: lucrul în grup – rezultate: elevii au învățat cum să lucreze în grup și să rezolve problemele, au dezvoltat abilități de cooperare.
– Alimentația în laboratorul de biologie- conținut: elevii au fost învățați cum să facă experimente cu alimente și cum să citească etichetele produselor – metode: experimente, învățare direct.
– Petrecere interculturală
Activitățile pentru profesori:
– Atelier despre alimente și obiceiuri sănătoase. Profesorii au participat la o sesiune de instruire privind necesitatea unei diete echilibrate, oferită de experți locali.Ei au primit instrumentele și abilitățile necesare pentru a crea material și activități de prevenire care vor fi integrate în fiecare activitate a școlii partenere cu variații.
– Sesiune de discuții în grup. Profesorii au decis asupra conținutului cărții electronice – un ghid al bunelor practici ca materializare a strategiei de intervenție preventivă asupra celor trei componente ale proiectului: sănătatea socio-emoțională, nutriția și sănătatea activă și fizică.
– Atelier de lucru despre agresiune și consecințele acesteia. Profesorii au participat la un atelier de lucru despre consecințele agresiunii în mediul școlar și despre strategiile de prevenire și combaterea acestora. La sfârșitul atelierului, profesorii și-au comparat abordările și metodele utilizate în fiecare școală parteneră pentru a crea o strategie comună și un schimb de bune practici care vor fi integrate în fiecare școală parteneră prin activități și cursuri opționale.
– Profesorii în laboratorul TIC. Profesorii au fost învățați cum să creeze o carte electronic și cum să folosească instrumentele TIC care îi vor ajuta să creeze rezultatele proiectul: site-ul web, proiectul e-twinning.
În perioada următoare, proiectul propune elevilor alte activităţi antrenante cum ar fi:
– Manifestul anti-bullying – ateliere de creaţie artisitică în care elevii îşi vor exprima mesajele împotriva agresivităţii
– Cutia pentru prânz amuzantă şi sănătoasă – elevii vor realize decoraţiuni din fructe şi legume pentru a promova alimentaţia sănătoasă
– Ziua sportivă – propune elevilor activităţi fizice şi întâlnirea cu specialişti în domeniu.