La mijlocul lunii februarie a anului curent, senatorul de Olt, Siminica Mirea, a adresat o întrebare către, Alexandru Cuc, ministrul Transporturilor, referitoare la barierele de la trecerile la nivel cu calea ferată, atât de necesare. Senatorul spera că ministrul de resort putea interveni și dispune măsuri pentru rezolvarea situației semnalate, prin impunerea de îndată a barierelor la toate trecerile cu nivel de cale ferată, care intersectează drumuri comunale, județene și naționale. Însă, răspunsul este unul sec, plin de cifre şi de… regrete. Vă redăm, în întegime răspunsul ministrului:
„Stimată doamnă senator,
Trecerile la nivel cu calea ferată – aflate în evidenţa Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA –
respectă reglementările în vigoare, din punct de vedere al semnalizării rutiere şi feroviare.
Stabilirea categoriei trecerilor la nivel se face în baza standardului SR 1244-1:1996 – Treceri la
nivel cu calea ferată. Condiţii tehnice, clasificare şi stabilirea categoriei trecerii la nivel,
respectiv în funcţie de intensitatea traficului feroviar, viteza maximă de circulaţie a trenurilor,
clasa tehnică a drumului şi asigurarea rombului de vizibilitate.
Actul normativ prevede la art. 2.13 că: «Înfiinţarea de noi treceri la nivel, modificarea sau
reamplasarea trecerilor la nivel existente, precum şi echiparea lor se face la cererea scrisă a
solicitantului (agent economic, Administraţia Locală sau persoană particulară), cu acordul
organelor care administrează căile de comunicaţii feroviare şi rutiere, unităţilor de Poliţie care
răspund de siguranţa circulaţiei rutiere, Direcţiei de Arhitectură şi Sistematizare a Teritoriului
şi organelor de Administraţie Publică Locală. Organele care administrează căile de comunicaţii
(feroviare şi rutiere), răspund de verificarea condiţiilor tehnice referitoare la siguranţa
circulaţiei la trecerea ,de nivel, beneficiarul urmând să suporte cheltuielile aferente realizării dotărilor tehnice, întreţinerii, reviziei, reparării şi exploatării trecerii la nivel, pe bază de
contract.»
Prin urmare, mentionăm că toate modificările privind echiparea trecerilor la nivel de pe reţeaua
feroviară s-au efectuat cu respectarea acestor prevederi.
Referitor la solicitarea privind «impunerea de îndată a barierelor la toate trecerile cu nivel de
cale ferată, care intersectează drumuri comunale, judeţene şi naţionale», facem următoarele
precizări:
1. În prezent, pe reţeaua CFR sunt 5.121 treceri la nivel cu calea ferată, dintre care:
– 694 sunt dotate cu bariere sau semibariere (196 cu instalaţii automate cu semibariere – tip
BAT şi 498 cu instalaţii mecanice cu barieră – tip B);
– 912 sunt înzestate cu instalaţii de semnalizare automată fără semibariere – tip SAT;
– 3.515 sunt dotate cu indicatoare rutiere de prioritate – tip IR.
2. Conform Normei tehnice din 27/01/1998 privind proiectarea, construirea şi modernizarea
drumurilor, categoriile funcţionale de drumuri mai sus-menţionate reprezintă, din punct de
vedere al clasei tehnice, drumuri de categoriile I+V. În acest context, îndeplinirea solicitării
presupune depăşirea cadrului prevederilor SR 1244-1 /1996.
3. Echiparea unei treceri la nivel cu instalaţie de semnalizare automată a apropierii trenurilor cu
semibariere – simbol BAT este un obiectiv de investiţii cu un cost estimat la aproximativ
1.000.000 lei. Rezultă că echiparea a 4.427 treceri la nivel cu instalaţii BAT necesită alocarea de
fonduri de investiţii de aproximativ 4,427 miliarde de lei.
Potrivit strategiei de îmbunătăţire a siguranţei traficului feroviar şi rutier, CNCF CFR-SA
desfăşoară periodic, împreună cu Inspectoratul General al Poliţiei Române – Poliţia Transporturi,
acţiuni de verificare a trecerilor la nivel şi colaborează în permanenţă cu toţi factorii interesaţi,
în funcţie de competenţe, pentru găsirea unor soluţii sigure de traversare a căii ferate prin
modernizarea sau desfiinţarea acelor treceri la nivel cu calea ferată care nu respectă
reglementările în vigoare.
Astfel, în cadrul proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare aflate în curs de
desfăşurare pe Coridorul IV Pan-European este prevăzută şi modernizarea instalaţiilor de
semnalizare automată de la trecerile la nivel pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160
km/h, constând în inchiderea fiecărui fir de circulaţie rutieră prin montarea a patru semibariere,
iar în unele cazuri se construiesc pasaje supraterane şi se desfiinţează trecerile la nivel.
CNCF CFR-SA consideră că soluţiile sigure din punct de vedere a siguranţei rutiere şi feroviare
sunt construirea de pasaje subterane sau supraterane. Aceste soluţii se pot implementa în funcţie
de dezvoltarea economică a zonei respective şi de administraţiile locale care pot identifica pe
plan local fondurile financiare sau prin accesarea de fonduri europene necesare construirii
acestor obiective.
CNCF CFR SA regretă accidentele cu victime omeneşti sau pagube materiale produse la
trecerile la nivel cu calea ferată, dar precizează că obligativitatea conducătorilor auto de a opri
şi de a se asigura la trecerile la nivel cu calea ferată semnalizate cu indicatoare rutiere de
prioritate este stipulată clar în legislaţia rutieră, iar principala cauză a accidentele înregistrate a
fost – în exclusivitate – nerespectarea semnalizării de la trecerile la nivel, de către conducătorii
auto implicaţi în aceste evenimente imprevizibile.”