Acasă Politic INCURSIUNE ÎN 2017

INCURSIUNE ÎN 2017

131

„Frământările” din lume pot să includă întrebarea:
– Cum va fi 2017?
Răspunsul cel mai înțelept ar fi:
– Numai CEL de Sus poate ști!

Dar și noi, muritorii, am putea face observații, analize și chiar estimări. Dacă ne-am raporta la cel mai important eveniment – alegerea, jurământul, ceremonia învestirii celui de-al 45-lea PREȘEDINTE al SUA și mai ales la discursul său – „NON-STANDARD”, rostit în fața unei mulțimi uriașe, presărat, deseori, cu accente naționalist-populiste, specific americane – mileniului al III-lea, am putea schița scenarii, preziceri și prognoze asupra ordinii internaționale – 2017 – mai ales că ISTORIA NU STĂ PE LOC!

De pildă, cred că în aceste zile în mai toate „CANCELARII LUMII” întrebarea cheie este: „SĂ NE TEMEM DE DONALD TRUMP sau NU?”
Discursul său NETRADIȚIONAL, neangajat și neangajant, față de niciun partid sau aranjament s-a adresat cu predilecție poporului american. El a criticat și știind să se replieze în momentele populiste ale discursului a respins toată clasa politică americană și mai ales W. D.C. care „vorbesc fără a face nimic”. A promis să facă din nou AMERICA MARE cu o economie puternică, cu o armată puternică, cu disciplină, energie, școli, spitale, locuri de muncă etc pentru clasa de mijloc, pentru americanii de rând.
A promis să aibă vecini buni și aliați, dar care să plătească ei „protecția americană”. A mai promis revigorarea VALORILOR CREȘTINE pentru MĂREȚIA AMERICII pentru a „sensibiliza” pe americanii PRO-TRUMP și mai mult..
S-a angajat cu fermitate să facă din SUA, care AZI nu mai este DOMINANTA LUMII, o SUPERPUTERE care să influențeze cel mai mult EVOLUȚIA LUMII. Era, însă, nevoie să adauge, spunem noi, că pentru asta e necesară conlucrarea cu ALTE ȚĂRI, promovând, în primul rând, ce am putea numi PRINCIPIUL ECHILIBRULUI cu RUSIA și „POLITICA ARMONIOASĂ” cu CHINA.

În acest caz, se impune SCHIMBAREA politicii desfășurate de predecesorul său, pe de o parte, iar pe de alta să anticipeze eventuale modificări în „ARENA INTERNAȚIONALĂ” în care „concurența bellicoasă” a luat forme noi: sistemele informatice, loviturile „bancar-financiare”, evoluțiile în „TEHNICILE MILITARE” etc.
La o asemenea stare internațională a contribuit și faptul că predecesorul său, lipsit de experiență, a făcut pași periculoși, încât AZI, TRUMP găsește o lume tare bulversată.
Nu trebuie uitat că în această „NOUĂ LUME”, în ultimii ani, RUSIA lui PUTIN, el ca „simbol al puterii în interior”, se profilează din nou ca o putere economică și o SUPERPUTERE MILITARĂ.
Tocmai din aceste considerente, presiunea SA asupra EUROPEI se va înăspri ca un adevărat „PARIU AL MOSCOVEI” – vezi KALININGRADUL – ce prefigurează că diplomația lor va fi „UNA A RACHETELOR”.
În consecință, poate deveni „ASTA” o INTIMIDARE în LUME, inclusiv asupra lui TRUMP? Sau, poate avea efect în VIITOR, vizita lui PUTIN la TEMPLU, chiar dacă a fost în 2012, când a rostit: „Am venit aici să mă rog ca TEMPLU să fie construit din nou”?, sau că prin întărirea „cooperării” cu CHINA, IRANUL și TURCIA, RUSIA va exercita o mare influență în ORIENT, fără să riște un conflict deschis cu „CINEVA”?

De fapt, în ORIENTUL MIJLOCIU, se poate sesiza o nouă tendință pentru 2017, și deși el rămâne „fierbinte”, se speră că DONALD TRUMP se va manifesta ca SALVATORUL NORMALITĂȚII. Numai că, dacă EL va muta Ambasada SUA de la TEL-AVIV la IERUSALIM, cum a promis, asta va fi percepută ca NORMALITATE în cancelariile lumii, dar mai ales în toate cele din ORIENTUL MIJLOCIU?
În sfârșit, se mai speră într-o cooperare ruso-americană care să fragmenteze apoi să pună capăt grupărilor rebele și teroriste și să aducă măcar un „STROP DE LINIȘTE” în regiune.
Pe de altă parte, TURCIA, cea mai mare putere a ISLAMULUI, în care au „înflorit” sentimentele antiamericane după „lovitura de stat” eșuată, cu cei 40.000 de arestați, are o direcție strategică bine definită, și nu întâmplător „strângerile de mână ruso-turce” din ultima vreme ce s-au intensificat îi vor asigura TURCIEI o „NEOATITUDINE” OTOMANĂ care va influența puternic inclusiv EUROPA.

Este de așteptat ca acest „STATUT” să se amplifice în 2007, pornind de la două elemente:
– diaspora turcă din Europa, extrem de numeroasă, care „se vrea” un „ACTOR POLITC”;
– numărul mare de migranți care poate „invada” bătrânul continent.
Într-un asemenea scenariu, apare interesant faptul că în școlile turcești, ROMÂNIA este înfățișată ca un teritoriu ce a fost „cuprins” cândva în spațiul otoman și este, ca atare, „tratată” cu prietenie.
În EUROPA, BREXITUL prin care Albionul își va conecta politica la remorca tradiționalului aliat de peste OCEAN, permanentizarea crizei KIEVULUI, ascensiunea RUSIEI și politica sa tot mai „categorică”, corelată cu noua AXĂ: MOSCOVA-ANKARA-TEHERAN-BEIJING, scenariile cu privire la MOLDOVA, NEATITUDINEA TURCIEI vor constitui în 2017 tot atâtea puncte nevralgice care pot periclita soarta Uniunii Europene sau măcar fragmentarea ei.

Dacă mai luăm în calcul faptul că viitoarele alegeri prezidențiale din FRANȚA și cele generale din GERMANIA pot să aibă un deznodământ „dramatic”, urmare a faptului că popoarele din aceste țări se vor „supăra” tot mai tare pe politica autorităților actuale, „tabloul zbuciumului” pentru Uniunea Europeană și zona EURO pare extrem de periculos și cu consecințe dintre cele mai „neplăcute”.
Ca urmare a unei asemenea stări de lucru este foarte posibil ca proiectul privind UNIUNEA DE LA MAREA NORDULUI cu MAREA BRITANIE, FRANȚA, GERMANIA, DANEMARCA și BELGIA al belgianului BOURGEAIS din 2016 să prindă contur, model pe care să-l urmeze și un alt proiect care privește unele state de la BALTICA.

De altfel, SUEDIA și FINLANDA tind să-și apere, printr-o „NOUĂ POLITICĂ” interesele comune, la care tinde să adere și NORVEGIA, mai ales după ce cele două mari bănci din această țară și SUEDIA au convenit să „unească” operațiunile financiare din țările baltice, astfel că o LIGĂ a NORDULUI EUROPEI este previzibilă.
Totodată, vechiul „butoi cu pulbere” al EUROPEI – BALCANII – în ce măsură poate contribui la securitatea EUROPEI? Este de preferat ca răspunsul să fie DA, căci în prezent, dar și în viitor, probabil, statele baltice, fie membre, fie nemembre ale U.E. declară că respectă riguros principiile stabilite prin CARTA ONU cu privire la relațiile dintre state. Cu toate astea, nu trebuie excluse unele „derapaje” în regiune, care pot avea consecințe dintre cele mai grave (așa cum s-a mai întâmplat)

DAR ROMÂNIA NOASTRĂ? CE VA FACE?
Căci, în ultima vreme asistăm la înmulțirea acțiunilor de propagandă antiromânească, venite din „afară” și față de care nu se ia o atitudine fermă, categorică și tranșantă…
De altfel, autoritățile centrale, fie că e vorba de PREȘEDINTE, GUVERN sau mai direct, ÎNTREAGA CLASĂ POLITICĂ, sunt, parcă, în concediu prin ABSENȚA lor din realitatea politică „grea”, din viața internațională, iar CIRCUL ce-l provoacă în „VIAȚA INTERNĂ” este și păgubos și periculos pentru securitatea națională.
În timpul campaniei electorale din AMERICA, războiul mediatic, întreținut și la „NOI”, îndreptat împotriva unui singur candidat socotit atipic a fost o PROSTIE pe care UNII MARI încearcă să o „vindece” acum.

Degringolada politicii externe românești, cu niște miniștri „nesemnificativi” ridică serioase semne de întrebare pentru viitor, în „strânsoarea” care, parcă, se intensifică în jurul ROMÂNIEI. Atitudinea ambasadorului, socotit, culmea, prieten în MOLDOVA, care „indica” la TV – CHIȘINĂU ca acea țară să aibă „un altfel” de politică, cu adresă, de fapt, anti-ROMÂNIA,  a rămas „netaxată”. La fel, opoziția „slabă” în raport cu declarațiile noului președinte referitoare la ROMÂNIA, deși acestea „au darul” de a încuraja pe făuritorii de scenarii cu privire la VIITORUL ȚĂRII.
Dar, poate că în 2017, factorii decizionali ai țării vor înțelege că FUNDAMENTUL politicii externe îl constituie trei cuvinte: „VEȘNICIA NAȚIUNII ROMÂNE”, iar NATO și UE, în jurul cărora „se învârte” TOTUL să fie nu doar scopuri în sine, ci modalități pentru PROSPERITATEA ROMÂNIEI.

A, și încă ceva, stimați guvernanți: când veți negocia cu ORICINE și ORIUNDE, să nu uitați că ROMÂNIA a rămas, totuși, mai bogată ca orice țară din EUROPA și se poate relansa cel mai ușor și mai repede dintre toate țările lumii. FACEȚI-O și veți rămâne în ISTORIE! ALTFEL…

Prof.
ION PĂTRAȘCU
Slatina – Olt

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.