În contextul actualelor valuri de imigranți proveniți din zona Orientului, fenomenul migrației provoacă nenumărate discuții și crează tensiuni legate de problemele care apar în consecință. Opinii pro și contra acceptării unor nou-veniți sunt exprimate în toate mediile, în diferite ocazii. Fenomenul este unul actual, o trăsătură de bază a societății în care trăim, dar trebuie subliniat faptul că el nu este nou și nici ceva neobișnuit. Ca atare, tinerii trebuie educați în această privință, trebuie să-l cunoască în ansamblul său, să îl poată înțelege în toată complexitatea sa, astfel încât să își poată forma o părere proprie și să se poată implica activ și corect în problemele societății. Pornind de la cele exprimate anterior, elevii și profesorii de la Colegiul Național ,,Ioniță Asan” din Caracal participă, alături de alte școli din Franța, Germania și Italia, la derularea unui proiect Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană, cu titlul ,,Migrations d’hier et d’aujourd’hui, un cement pour l’Europe”. În cadrul acestuia, partenerii colaborează, atât prin intermediul internetului, cât și direct, în timpul mobilităților care se organizează în fiecare țară.
Scopul proiectului este acela de a cunoaște mai bine acest fenomen și momentele sale cele mai importante pentru secolele XX-XXI, cu toate consecințele, pozitive și negative. Totodată, se urmărește înlăturarea prejudecăților și implicarea mai activă a tinerilor în problemele societății, o îmbunătățire a abilităților lingvistice și sociale.
În perioada, 26 noiembrie- 2 decembrie 2017, a avut loc prima întâlnire în Franța , în orașul Nogent le Rotrou, unde elevii coordonați de Florina Bățăgui și Luminița Popescu, profesori ai Colegiului Național ,,Ioniță Asan” – Caracal au contribuit la realizarea produselor finale ale proiectului, colaborând cu prietenii lor din străinătate, în cadrul unor ateliere. S-a lucrat pe grupe realizându-se diferite colaje, afișe, grafice, proiecții și machete pe tema migrațiilor, au fost vizionate filme pe tema Retiradei din timpul războiului civil din Spania, iar românii au prezentat colegilor problematica deportărilor rromilor și evreilor, din timpul celui de-al doilea război mondial.
Programul a inclus și o excursie la Paris, unde elevii și profesorii au vizitat Muzeul Imigrației, dar au avut ocazia să vadă și câteva din faimoasele atracții turistice ale Orașului Luminilor.
Săptămâna a luat sfârșit printr-o amplă expoziție finală, organizată pe 1 decembrie, la care au fost invitați părinții, profesorii din școală, membrii comunității locale dar și autorități locale și regionale. Această ocazie a fost folosită de români pentru a serba ziua națională purtând tradiționala ie și arătându-le celorlalți imagini din țara noastră.
Impactul acestei mobilități și al proiectului, în general, este foarte mare, atât la nivel științific, prin descoperirea mai multor informații legate de evenimente trecute, cât mai ales la nivel lingvistic și social, participanții având ocazia de a se integra în grupuri noi, cu limbi , mentalități și culturi diferite, de a se descurca în spații și în comunități total străine.
Proiectul va continua cu noi cercetări legate de migrațiile de la sfârșitul secolului trecut, iar prezentarea rezultatelor se va face în aprilie 2018, în cadrul următoarei întâlniri care va fi organizată de colegiul nostru.