În perioada 17-22 martie 2014, am participat la cursul «Usages pédagogiques et ressources du numérique dans les projets scolaires de coopération européenne», organizat de Ligue de L’Enseignement, responsabilul activităţii de formare fiind dna Annie Ysebaert, coordonator Europschool. Cursul, derulat pe parcursul a 36 de ore,în şase zile,a avut numeroase activităţi: prezentarea rapidă a participanţilor, prin activităţide„icebreaking”,dar şi a unităţilor şcolare, prin câteva imagini, text, pliante sau materiale didactice reprezentative, sau chiar a regiunilor din careprovin. Cursul a răspuns nevoilor mele profesionale curente, întrucât mi-a oferit posibilitatea să descopăr softuri noi dintre cele cu relevanţă educaţională (Windows Movie Maker, Audacity, crearea de aplicaţii pe situl LearningApps.org) şi mi-a dezvoltat competenţele de utilizare a unor softuri/platforme colaborative: Didaserveur, Agora, pentru realizare de teste sau aplicaţii. Am învăţat să utilizăm platforma Framapad pentru o conferinţă între mai mulţi participanţi, după terminarea stagiului. Am folosit aceste produse în format electronic, precum animaţii, filme, afişe, teste, înregistrări audio, tablă numerică interactivă sau platforme on-line în direcţia implementării lor în proiecte şcolare de cooperare europeană, cât şi în activitatea profesională. Formarea s-a desfăşurat prin ore de curs, noţiunile teoretice fiind întotdeauna însoţite de întrebări şi exerciţii practice,necesare consolidării deprinderilor de utilizare. S-a lucrat pe laptopuri, punând în practică, prin ateliere de lucru, noţiunile teoretice exemplificate, s-au afişat documentele personale, am completat chestionare de evaluarea vizitelor. Am făcut vizite de observaţie pe echipe în Centrul Şcolar al Spitalului Universitar Necker şi Institutul Curie Paris 15,unde am fost primiţide Mme Benedicte Levequem, directoarea Centrului Şcolar al Spitalului Necker, unde copiii primeau educaţie individuală, pe perioada spitalizării şi în baza unor acorduri cu şcoala deprovenienţă. De asemenea, am participat la Muzeul Artelor şi al Meseriilor la prezentarea ghidată a istoriei telecomunicaţiei: poştă telegrafică, comunicaţiile pe submarine, fonograful lui Edison, camerele de televiziune, receptoarele de radio cu galene, telegrafia militară,cât şi o demonstraţie a funcţionării gramofonului. Am vizitat „La maison de L’Europe”, unde am primit broşuri şi materiale informative(pliante, mape) despre Parlamentul European, cât şi informări cu videoproiectorul despre componenta,rolulşiscopulacestuia. Informarea legată de proiectele de cooperare şcolară multilaterală şi bilaterală (Comenius şi Etwinning) a fost realizată de Georges Labasse, cu utilizarea instrumentelor TIC în serviciul proiectelor europene şi al comunicării cu alţi parteneri educaţionali. Jurnalul de stagiu a fost realizat sub supravegherea acestuia, folosind instrumente de modificare a dimensiunii imaginilor, a fişierelor video şi a înregistrărilor audio (Audacity, Format Factory, Windows Movie Maker, platformele Didaserveur şi Agora). S-au discutat noutăţile aduse de programul Erasmus+ 2014-2020 şi despre comunicarea pe eTwinning.
La Liceul Profesional Octave Feuillet, pentru că se desfăşura “Ziua porţilor deschise”, am admirat rezultatele muncii elevilor cu care am interacţionat: broderii, haine, lenjerie, croitorie, pălării sau accesorii din pene, operarea pe programe de design şi de croitorie, coaserea şi călcarea hainelor. Participarea la acest curs mi-a dat posibilitatea sesizării diferenţelor dintre propria cultură şi altele,a toleranţei, comunicării şi socializării adecvate între reprezentanţii mai multor state europene (Franţa, Suedia, Anglia, Spania, Polonia, Bulgaria, Estonia, Italia),România fiin dreprezentată de doi participanţi. Am putut discuta despre bune şi rele practici educaţionale, în timpul stagiului am putut să-mi reactualizez competenţele lingvistice, am observat respectul pentru diversitate şi muncă în echipă, cât şi pentru menţinerea şi cultivarea bunelor relaţii. Acest curs s-a realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale(ANPCDEFP),pe baza unei duble finanţări din fonduri Comenius-LLP şi FSE-POSDRU,în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi, programului sectorial Comenius, mobilitãţii individuale de formare continuă pentru personalul implicat în educaţia şcolară. (Conţinutul materialului reprezintă responsabilitatea mea exclusivă, ANPCDEFP şi Comisia Europeană nu sunt responsabile de modul în care acesta va fi folosit.)
Constantin TRUICĂ, profesor în învăţământul primar, Liceul Tehnologic Crîmpoia, Olt