Poate părea „curioasă” o asemenea analiză, cel puțin în această etapă, dar se pot face estimări fără pretenția de a trage concluzii finale. Încerc să conturez ceea ce ar fi posibil, în linii mari, și ceea ce ar presupune pentru viitor…
Asta, pentru că toți constatăm că „extensia” COVID – 19, rapidă și „înspăimântătoare”, a adâncit chiar în aceste zile, foarte serios, „DESTRUCTURAREA” LUMII, încât asistăm la o LIPSĂ de raporturi echilibrate pe mapamond. Este vizibil că nici „VESTUL”, nici „ESTUL” nu mai apar ca blocuri unitare, pe de o parte, iar pe de alta, tot mai pregnant, o altă mare putere, CHINA, vrea să „profite”, pentru a demonstra că se poate impune ca un real pol de putere mondială.
Urmărind modul cum se „manifestă” în ultimul timp, atât „MARILE PUTERI”, Cât și toate „CELELALTE”, fie mijlocii, fie mici, nu e dificil să observăm că echilibrul global este foarte labil. Astfel s-a ajuns ca să nu mai poți înțelege cine cu cine este cu adevărat aliat sau se află în confruntare și criză.
Politicile naționale, în confruntarea cu COVID -19, au darul de a fragmenta centrifug OCCIDENTUL, încât, chiar state cu pretenții ca GERMANIA și FRANȚA se dovedesc incapabile să se implice în gestionarea spațiului larg european, mai ales pentru că tot mai greu își „controlează” cu succes „starea medicală” internă.
S.U.A. se confruntă cu greutăți majore în gestionarea crizei medicale, dar și economice cu milioane de șomeri, iar „CONDUITA” ei în relațiile cu celelalte mari puteri parcă este greu de înțeles. Mai mult, chiar își pierde „VERVA” în raportul cu LUMEA, încât amenințarea cu un fel de AUTOIZOLARE trebuie luată în calcul, fie și pentru „un viitor imediat”.
„Toate astea” ar constitui o „NOUĂ ARHITECTURĂ” care înseamnă de fapt EȘECUL GLOBALIZĂRII și care nu cumva oferă posibilitatea RUSIEI – mai puțin „cuprinsă” în vârtejul COVID -19 – de a impune EA O „NOUĂ POLITICĂ” în spațiul EUROPEAN și poate nu numai?
Ca atare, este foarte posibil ca, profitând de „necazurile” provocate de COVID -19 în LUME, să-și „TUREZE” la maximum politica externă după modelul, de exemplu, „jocului” din ORIENTUL MIJLOCIU, dar cu amendamente de „actualitate”. De altfel, chiar „TRECUTUL IMEDIAT” reliefează că prioritate a încetat să fie o „ALTĂ EUROPĂ” – deja „fragmenatată” acum – ci ORIENTAREA într-un context nou, actual, spre o puternică răcire MOSCOVA-WASHINGTON, având la bază, pe de o parte, o apropiere MOSCOVA-BEIJING, iar pe de alta rivalitatea comercială și strategică WASHINGTON-BEIJING.
Relația RUSIA – EUROPA, intenționat, va păstra niște dimensiuni confuze, dar tocmai asta va permite RUSIEI să se pretindă „a treia ROMĂ” și să „folosească” EUROPA ca principal partener comercial, dar și ca sursă de tehnologie și INVESTIȚII.
CUM AȘA? Pentru că așa cum este vizibil, COVID -19 a „divizat” EUROPA, până și la VIDEO SUMMITUL din 23.04.2020, lipsind-o și mai mult de o politică externă comună redutabilă, ca să nu mai vorbim de eșecul privind acea forță militară proprie.
În acest „context mișcător” european, este foarte posibil „avantajul” celui „tare” pentru „soluționarea pașnică” a crizei ucrainiene, „păstrarea” unor conflicte înghețate cum este cel de pe NISTRU, cu reverberații până la CHIȘINĂU, etc, excluzând în acest fel S.U.A. să mai joace un rol activ.
Se va avea, ÎNSĂ, grijă ca în prim-plan EUROPA, încă afectată de CORONAVIRUS, deși nu va mai fi „CENTRUL LUMII”, să rămână un centru mondial important, capabil să concureze cu CHINA, INDIA și vecinii lor din S-E ASIEI și, de ce nu, să provoace neliniști pentru S.U.A.
DAR ROMÂNIA? – După multe „acțiuni diplomatice” cu EUROPA și LUMEA, din ultimii ani, demne de foarte multe ori de STAN și BRAN, nu știm dacă trebuie să râdem ori să plângem…
Știm, însă, un singur lucru: dacă nu vom anticipa schimbările ce se pot „produce” în contextul COVID -19, în EUROPA și în LUME, pentru a ne „adapta” la timp, nu vom fi „fericiți”.