Cele 5 țări partenere ale proiectului Erasmus +„ Healthy Habits, Happy Minds” coordonat de Liceul Teoretic Petre Pandrea din Balș, au participat la cea de-a doua mobilitate a proiectului la Liceul I.I.S.S.de Ruggieri, Massafra, Italia în luna mai. La activitățile de învățare/predare/formare au participat 13 profesori și 21 de elevi din România, Portugalia, Macedonia și Spania alături de gazdele din Italia.
Tema activităților pentru elevi a fost – „Incluziunea socială din diferite perspective”
Elevii străini și gazdele au participat la activități precum prezentări ale țărilor participante prin videoclipuri, fotografii – „Sărbătoarea Săptămânii Europei”, activități de învățare directă – cum să pregătești alimente sănătoase în familiile gazdă, workshop despre meniuri echilibrate, bucătăria mediteraneeană, ateliere de lucru pentru a învăța cum să creeze lapbooks – cărți de dimensiuni diferite care conțin informații, desene, fotografii despre subiecte cum ar fi: sistemul digestiv, piramida alimentară și dieta mediteraneeană.
Elevii au fost de asemenea implicați in jocuri și competiții sportive in sala de sport. Activitățile au continuat cu vizita de studiu la ferma „Convif”, unde elevii au aflat despre metodele și tehnicile de cultivare ale viței de vie si citricelor, despre stupi și importanța polenizării, vizită de studiu și drumeție în Matera, un oraș incluziv, capitala culturală europeană în 2019, cercetare live prin completarea de chestionare având ca tema obiceiurile sănătoase în Alberobello.
De un deosebit interes din partea elevilor s-au bucurat atelierul „Arta incluzivă – diferențele înseamnă bogăție”, dezbaterea despre picturi și sculpturi reprezentând corpul uman de-a lungul secolelor și atelierul de lucru in cadrul căruia elevii au învățat să creeze fructe din papier mache.
Iată câteva din gândurile și impresiile elevilor români participanți la activități:
„Persoane minunate, alături de care am trăit momente de neuitat, activități care au reușit să mă motiveze și să mă dezvolte atât pe plan personal, cât și profesional, experiențe de viață care m-au îmbogățit sufletește, de toate acestea m-am bucurat în schimbul de experiență din Italia, mai 2019, în cadrul proiectului “Healthy Habits, Happy Minds”. Liceul a devenit o perioadă frumoasă și datorită acestei experiențe, întrucât am avut posibilitatea de a cunoaște oameni deosebiți, cu idei care nu numai că ne dezvoltă pe noi, cei implicați în proiect, cât și pe cei din jurul nostru.”( Lucșoreanu Mădălina)
„Datorită proiectului Erasmus am învățat să lucrez mai bine în echipă și mi-am îmbunătățit capacitatea de a comunica în limba engleză. Experiența mea în această mobilitate a fost minunată. Acest proiect m-a ajutat de asemenea să socializez mai mult. Totul a fost diferit și impresionant, iar oamenii foarte ospitalieri. Alături de noua familie m-am simțit ca acasă. Recomand tuturor o astfel de experiență!” (Ciocîrlan Teodora)
„Mobilitatea din Italia în cadrul proiectului Erasmus+ a reprezentat pentru mine o experiență interesantă, ce merită trăită măcar o dată în viață. Consider că am învățat multe lucruri de-a lungul acestui schimb intercultural și nu mă refer doar la activitățile desfășurate la școală. Într-adevăr, am avut ocazia să învăț pentru o săptămână într-o școală diferită de cele din România și am descoperit noi lucruri în ceea ce privește tematica proiectului. Este un lucru foarte bun pentru dezvoltarea noastră culturală faptul că fiecare țară abordează tematica într-un fel diferit. Nu aș putea să neg faptul că cel mai bun lucru în descoperirea personală a fost acela că am stat acasă la elevi din Italia, de vârstă apropiată. Pentru mine, a fost o modalitate mult mai ușoară de a le descoperi cultura, stilul lor de viață.” (Lăcraru Maria)
„ Din punctul meu de vedere, experiența petrecută în Italia a fost minunată, deoarece m-a ajutat să descopăr, în primul rând, cultura lor. Oamenii pe care i-am întâlnit acolo au fost minunați și au îndeplinit rolul de gazde în cel mai bun mod posibil, primindu-ne cu brațele deschise.” (Rezeanu Robert)
„Am mers timp de o săptămâna la liceul gazda. Acolo am cunoscut foarte mulți elevi care mi-au devenit prieteni. A fost foarte interesant sa interacționez cu aceștia. Despre mâncare nu pot spune prea multe, deoarece întotdeauna am adorat mâncarea italieneasca. Dar, cel mai important lucru este prietenia pe care am legat-o cu Pietro, gazda mea. A fost o experiența pe care nu o voi uita niciodată.” (Radu Bogdan)
„Săptămâna petrecută în Italia a fost una încărcată în care s-au desfășurat numeroase activități cu scop educativ. Atât noi cât și profesorii am participat la aceste activități cu scopul de a conștientiza nevoia de a menține o dietă echilibrată pentru a beneficia de un stil de viață sănătos. De asemenea, activitățile au avut ca scop si dezvoltarea spiritului de muncă în echipă al participanților, aceștia fiind nevoiți să comunice și să colaboreze pentru a duce la final activitatea. Am povestit, am gătit și am petrecut cat mai mult timp împreună; gazdele italiene organizându-se astfel încât să putem comunica și lucra împreună cât mai mult. Experiența Erasmus+ în Italia a fost una de neuitat, aceasta va rămâne întotdeauna o amintire plăcută.” (Bîra Ilaria)
„Activitățile de formare pentru profesori au avut ca titlu „Pedagogiile incluzive”. Profesorii au participat la atelierul „Calitatea învățământului incluziv” și au lucrat în grupuri pentru a crea materiale didactice pe domeniile legate de obiectivele proiectului. Scopul activității a fost acela de a utiliza potențialul cărților „lapbook” ca o metodă pentru pedagogia incluzivă.
Profesorii italieni au prezentat proiectul regional „Diritti a Scuola”, considerat ca fiind unul dintre cele mai bune proiecte din Italia. Discuțiile de grup și schimbul de bune practici, metodele, proiectele, inițiativele, experimentele școlare au reprezentat puncte de interes pentru profesorii participanți, interesați în a dezvolta o metodologie incluzivă.
Profesorii au planificat împreună și au experimentat activități sportive incluzive” Jocuri din Europa”- o modalitate de a învăța bogăția culturilor europene.
Profesorii au participat la atelierul „CLIL – metoda incluzivă” și au devenit conștienți de importanța limbii engleze ca mijloc de comunicare și ca modalitate de a face învățarea mai atractivă și motivanta pentru elevi.
Vizitele de studiu s-au axat pe învățarea experiențială, metode inclusive și tehnici de descoperire.
Acest proiect Erasmus finanțat din fonduri europene a adus multe beneficii elevilor si profesorilor care s-au întors dornici să împărtășească și colegilor lor și tuturor celor interesați ce au învățat în Italia.