Aș începe cu o întrebare retorică: Câți dintre șoferii de ambulanță nu au acasă, ca mașină personală, un autovehicul propulsat de un motor diesel? Răspunsul, din punct de vedere statistic, contează prea puțin. Întrebarea, odată pusă, și-a atins ținta…
Recentul scandal, căci despre asta este vorba, de la Serviciul de Ambulanță Olt, Stația Corabia, scoate la iveală, așa cum se întâmplă periodic, defecțiunile sistemului sanitar. Chiar dacă în apărarea ambulanțierilor care sunt acuzați de furt de motorină, din carburantul destinat de stat pentru salvarea oamenilor, nu a venit nimeni până acum, cu o acuzare beton făcută de autoexilatul procuror Lia, la Corabia, ușor literară în partea de comunicare cu opinia publică, fapta este în mare parte dovedită. Poate, pe cei treiseprezece acuzați îi va scăpa Liviu Dragnea, cu prea-Dăncila sa din Guvernul României, printr-o ordonanță de grațiere și amnistie. Însă, chiar și așa, faptele sunt și reprobabile și… normale în același timp. S-a întâmplat să pice pe tehnică de supraveghere video, pe mâna unui procuror pasionat și interesat să-și facă meseria, cazul de la Corabia. Însă, sistemul e bolnav în ansamblu și are defecte de comportament aici. În speța numită – Serviciul Județean de Ambulanță Olt, Stația de la Corabia.
Eu nu spun că doamna manager de la Slatina, pusă politic, să ne fie clar, ar trebui să alimenteze fiecare mașină personal, pentru a evita situații de scurgeri colaterale de combustibil. Departe gândul de asta… Dar, haideți să ierarhizăm răspunderea așa cum se cuvine și să culpabilizăm, măcar solidar, și vârfurile sistemului din această poveste care a ajuns chiar și pe unele agenții de presă internațională și a devenit subiect de dezbateri publice în ajun de Moș Nicolae, pe televiziunile publice din România, la concurență cu personajul național, izvorât de la Caracal: Florin Iordache.
Când mai pui la socoteală și faptul că, dintr-o dată, prefectul de Olt, de la un timp încoace depășit de situații, mai ceva de cum trecea pe timpuri acceleratul de Cluj prin haltă, pe la Criva, dă asigurări în numele doamnei Prina, directorul de la Salavare, devine avocat al sistemului, ai imaginea unui cartel în care legea tăcerii substituie și completează buna funcționare a sistemului ticăloșit.
Cazul de la Corabia, prin care cinșpe oameni plătiți să salveze vieți devin inculpați, dintre care treișpe șoferi sunt trași pe dreapta, arată România în care trăim astăzi, la cinci zile după Centenar. Prina, de la Salvare și Neacșu, de la Prefectură, devin salvatori ai situației date. Întrebarea firească este: De ce până acum directorul Salvării Olt n-a simțit miros de motorină pe lângă rezervor? Mai departe, vizavi de prefect, întrebarea care se pune este: Prin acele note informative, primite aproape zilnic de la serviciile de informații, nu s-o fi aflat și o adnotare, fie și cu steluță, despre ciudățeniile de la Ambulanță? Și, de ce dintr-o dată domnia-sa aduce în opinia publică rezolvarea situației printr-un comincat de presă, când așa ceva ar fi trebuit să fie exclusiv treaba Ambulanței?
Iată că sistemul nu funcționează, iar o asemenea constatare, nu-i așa că este o banalitate?