Economia românească funcționează după principiile unui stat de tip capitalist, acolo unde generarea de plus-valoare este principiul ce reglementează activitatea agenților economici.
De acțiuni filantropice, de măsuri cu caracter umanitar, se ocupă organizațiile de tip non-guvernamental, special înființate în acest sens. Este o realitate de necontestat, iar cine încearcă să prezinte deformat acest mod de funcționare se elimină din cadrul legal, acolo unde normele în vigoare sunt bine stabilite.
Sunt, din păcate, și situații când, în goana după profit, unii dintre operatorii economici uită, sau ignoră cu bunăștiință, cadrul legislativ. Sunt situații când consumatorul final este înșelat la drumul mare, iar ofertele mincinoase produc derută și pagubă în buzunarul cumpărătorului, iar în sens invers dar valoare adăugată și cotă de profit celui ce folosește astfel de practici.
Din păcate, autoritățile în domeniu, cele care trebuie să vegheze la limitarea și chiar eliminarea concurenței neloiale, sunt, în multe situații, impasibile sau limitate ca rază de acțiune.
Așa-zisele oferte, întâlnite la tot pasul, unde sunt oferite „cadouri” consumatorului care plătește, ascund, de multe ori, deformări ale realității din zona comerțului cinstit. Când un produs este ieftin, sau într-o ofertă limitată, dată de timp sau o particularitate anume, în multe situații este un adevăr ascuns al înșelătoriei la drumul mare.
O astfel de situație, întâlnită la nivelul județului Olt, este cea sesizată de reportetrii Ziarului de Olt în orașul Scornicești, la un magazin din lanțul celor de la Profi. Aici, o situație specială, greu de crezut că poate fi ceea ce promovează…
Adaos comercial 0%. Oare așa să fie?
În centrul orașului Scornicești, pe partea stângă, în sensul de mers spre Poboru, funcționează un punct de lucru al celor de la Profi. Investiție minimă, spațiu închiriat de la un operator local, angajați puțini, o cosmetică aparte a raioanelor de produce. Ajungi la toate acestea după ce, la intrare în magazin, pe steaguri vizibile, cât să aragă cumpărători potențiali, se află un mesaj rar întâlnit, dacă nu chiar unic. „Adaos comercial 0%”.
Practic, în traducere liberă, pentru cei mai puțini cunoscători ai comerțului cu amănuntul, așa ceva înseamnă că prețul de achiziție al produselor oferite spre vânzare este și cel pe care îl plătește consumatorul, cumpărătorul. Numai că, realitatea economică nu justifică o asemenea practică. O afacere în domeniu nu poate funcționa, chiar și pentru un cunoscător, cu o asemenea practică.
Întrebări firesc puse vin să ceară răspunsuri: de unde bani pentru chirie, pentru utilități,pentru angajați, pentru acoperirea costurilor cu produsele perisabile, cât și pentru celelalte cheltuieli directe sau indirecte? Asta, când un agent economic practică adaosul comercial tocmai pentru a acoperi aceste costuri, dar și pentru a produce partea de plus-valoare, ceea ce însemană profit și rentabilitate. Iar din datele deținute de publicația noastră, cât și din ceea ce însemană politici publice comerciale ale celor de la Profi, această companie nu este o casă de bine facere sau o firmă aflată în lichidare de stoc, interesată să scape de mărfurile deținute, cât mai repede, pentru a acoperi eventuali creditori. Din contră, datele publice de la Registrul Comerțului, cele din zona ANAF, arată că Profi este o afacere profitabilă, bine dezvoltată și cu proiecte sustenabile pentru viitor. Însă, dacă adaosul cmercial e… zero, așa cum scrie mare, la intrarea din maganzinul amplasat în Scornicești, de unde vine profitul și rentabilitatea generală a acestui magazin?
Realitatea din raft arată minciuna…
Din postura de cumpărător, dar și din spirit jurnalistic, în cursul zilei de 4 iulie 2018, am intrat în magazinul Profi de la Scornicești. Aici, prea puțină lume interesată să ia cu asalt rafturile și vitrinele din incintă. Semn că locuitorii din Scornicești sunt insensibili la o asemenea ofertă, sau că, tot ei, au capacitate corectă de a înțelege că, de fapt, afară e vopsit steagul de promovare, iar înăuntru realitatea arată altceva.
Un exemplu concludent: la vitrina cu produse de carmangerie, pulpa și spata de porc costă, fiecare în parte, cu puțin peste 15 lei. Însă, dilema începe când reporterul de serviciu a ajuns în Slatina și odată intrat într-un magazin din rețeaua celor de la Kaufland, a găsit același produs, cu prețuri situate în jurul valorii de 13 lei. Dar, la intrarea în Kaufland, nimeni nu vorbește despre adaosuri comerciale 0%, așa cum fac cei de la Profi Scornicești.
Iată că, printr-o simplă comparație, concluzia e logică și de bun simț: ceva necurat la mijloc. Dacă Profi vinde cu doi lei mai mult, pe speța prezentată mai sus, și are adaos comercial 0% față de cei de la Kaufland, însemană că anunțul de afară, ostentativ și bine poziționat, e mincinos, în primul rând. Iar pe deasupra, același anunț, face obiectul unei analize ce poate fi dusă în perspectiva concurenței neloiale. Însă, cel care plătește și suportă în același timp această stare de deformare a realității este consumatorul. Aici, cel din Scornicești, pus în situația să suporte, pe banii lui, o strategie abuzivă de comunicare și de deformare a unei realități unde, de dragul creșterii vânzărilor, a îndeplinirii unor praguri specifice, impuse de cei care iau decizia în cadrul acestei firme. Acolo unde se fac politicile de vânzări…
Consiliul Concurenței, o instituție cu spatele la interesele unei piețe bine reglementate
Din impozitele și taxele plătite către stat de cetățenii acestei țări funcționează o serie de instituții menite să apere drepturile celor care susțin statul. Din păcate, nu toate acestea își dovedesc și își susțin utilitatea și necesitatea. Imediat după semnalizarea cazului de la Scornicești, acolo unde Profi a inventat afacerea cu adaos comercial 0%, pentru obținerea unui punct de vedere corect, ne-am adresat Inspectoratului Teriotirual al Consiliului Concurenței din județul Olt.
Aici, telefonul de serviciu, asumat de site-ul instituției, prezentat pe pagina oficială, 0249.416.677, comunică, după câteva apeluri de ton, un început de mesaj pentru dispozitivul fax, semn că aici există o deschidere pe ton de ocupat. Apelurile nu au fost puține. Răspunsul a fost, constant, același. Rămâne de văzut ce vor avea de zis reprezentanții instituțiilor publice menite să vegheze la respectarea drepturilor cetățeanului. Asta, pentru că este flagrant ceea ce se întâmplă la Scornicești, acolo unde Profi spune una, iar în realitate lucrurile stau altfel.
Oamenii nu trebuie să se mai lase amăgiți de o reclamă mincinoasă, afișată ostentativ, venită să provoace spre cumpărături într-un comerț neloial. Ar fi fost oare prea mult dacă și cineva din conducerea orașului Scornicești ar fi avut ochi să vadă ce se întâmplă la Profi, acolo unde se practică un comerț cu multe semne de întrebare în privința corectitudinii aspectelor ce țin de promovarea produselor de aici?