România, comunităţile locale se scandalizează ciclic. Atunci când are loc un accident de circulaţie cu consecinţe grave, în care îşi pierd viaţa oameni nevinovaţi. Fie şoferi, pasageri, din maşini aflate regulamentar în trafic. În Slatina, aproape că se mai simt şi acum ecourile accidentelor de la Podul Olt şi din faţa Spitalului, când trei oameni nu au avut nicio şansă. La concurenţă cu oprobiul public, manifestat faţă de şoferii vinovaţi, se află şi sistemul de justiţie, acuzat deopotrivă pentru modul cum soluţionează final cauzele penale şi speţele respective. Aici e cheia sistemului. Să recunoaştem deshis, actul de justiţie, nu neapărat încurajează, dar este permisiv atunci când consemnează judecata de drept public în cazul generic al culpei la volan. Într-un fel, şi spune asta doar în şoaptă, în subconştientul unora dintre şoferi funcţionează un mecanism de veghe. „N-am băut, n-am consumat droguri, şi dacă omor vreun om nu mă duc la închisoare”. Iar când asta este confirmată din sistemul de drept românesc şi în situaţii când uciderea din culpă este exclusivă în sarcina inculpatului avem de a face cu o componentă semnificativă a statului eşuat.
Cele de mai sus nu sunt o pledoarie pentru eşafod, nu sunt o suprasentinţă, ci doar un preambul pentru cum a fost executat a treia oară profesorul Dumitru Dabu.
Un accident cumplit, unde tragedia a stat la braţ cu inconştiinţa
Pe 21 august 2021, în Slatina, angajat în trecerea străzii, pe o trecere de pietoni, pe strada Cireaşov, profesorul Dumitru Dabu este spulberat de un şofer care ignoră etica condusului normal pe drumurile publice. Moartea este violentă, prin leziuni incompatibile cu viaţa. Imediat după accident, social-media lansează anticipat acuzaţii către sistemul de drept. Apar diverse opinii care spun că autorul accidentului va scăpa uşor. Explicaţia acestora opinii poate fi dată şi de modul cum sistemul de drept de la noi funcţionează.
Urmează ancheta penală, constituirea unei cauze ce va trimisă spre judecată. Iată ce consemna Ziarul de Olt, la cald, despre accident, în ştirea iniţială.
„Cine este, de fapt, victima groaznicului accident de pe strada Cireaşov”, publicat la 23 august 2021.
La Judecătoria Slatina. A doua execuţie a profesorului Dabu
Cauza constituită după accidentul din 21 august 2021 ajunge la instanţa de fond, la Judecătoria Slatina. Aici, pe baza probatoriului administrat, urmare a unor expertize superficiale şi a unui concurs de articole din lege, dând în fond crezare opiniei inculpatului, prin avocatul acestuia, instaţa admite litera legii în dreptul culpei, uitând în individualizarea pedepsei să ţină seama şi de spiritul acesteia. Pe cale de consecinţă, atunci când judecătorul devine… avocatul inculpatului, pronunţarea merge în sensul convenabil. Se reţine o pedeapsă de doi ani şi jumătate pentru Claudiu Adrian Bădiţă şi un cuantum spre minimum din practica specifică în dreptul despăgubirilor morale acordade soţiei şi fiului defunctului, în total de 48 mii euro, la cursul de schimb al zilei de plată.
Apare în spaţiul public o adiere de nemulţumire, însă, sistemul de drept are calea recursului. Urma ca la instanţa superioaă în grad, Curtea de Ape Craiova, să se judece recursul. Aşteptări mari!
Iată ce se consemna la data respectivă pe Ziarul de Olt: „La Judecătoria Slatina. A doua execuţie a profesorului Dabu”, publicat 19 mai 2022.
La Curtea de Apel Craiova. A treia execuţie a profesorului Dabu
Pe 19 ianuarie 2023, Curtea de Apel Craiova se pronunţă definitiv în speţa de faţă. Instanţa respinge calea de atac a soţiei şi a fiului profesorului Dabu, astfel inculpatul rămâne cu pedeapsa cu suspendare, căreia i se mai completează o seamă de interdicţii specifice, dar care îl menţin un om liber. I se interzice dreptul de a mai conduce pentru trei ani şi jumătate de la data definitivă a hotărârii. Daunele morale plătite de un asigurator aflat în insolvenţă sunt în cuantum spre derizoriu, adică, pentru judecătorul preşedinte de complet viaţa unui om face 48 de mii de euro, cam cât o maşină germană nouă, dar nu din cele de vârf. Poate şi modelul de ultimă generaţie, care a fost arma crimei în acest accident. Ce frapează şi nu intrăm în detalii de natură a modului cum este redactată hotărârea este pasivitatea procurorului de şedinţă, cât şi modul cum, la judecată, în Curtea de Apel, practic, s-a dat doar un fel de copy-paste la judecata de la fond. Fără prea multă bătaie de cap! Aici este strigător! În ţara unde, indiferent cum trăiesc românii, judecătorii sunt deasupra tuturora prin ceea ce le oferă sistemul.
Iar aici este problema sistemului, exact cum spuneam la începutul articolului, când, în mentalul individului, funcţionează „prezumţia de… suspendare”, iar asta încurajează fenomenul întâlnit tot mai des, atunci când în trafic te consideri asigurat de litera şi spiritul legii în cazul unui accident. Cazul profesorului Dumitru Dabu susţine exact acest lucru.