După ALEGERILE din 26 MAI va fi FIERBERE MARE în UNIUNEA EUROPEANĂ, cel puțin din două considerente:
1. Structura PARLAMENTULUI EUROPEAN va fi „O ALTA” ce va conduce la „DIFICULTĂȚI MAJORE”, căci se prefigurează o REUȘITĂ a unor candidați atipici ce provin din ITALIA – extremă dreaptă (un nepot al lui MUSSOLINI), GRECIA – antigermani, FRANȚA – cu sprijinul vestelor galbene, ANGLIA – proBREXIT etc…
2. Pornind și de la acest punct „1” (mai ales), problema REFORMĂRII Uniunii Europene se va impune ca necesar – PRIORITARĂ, căci altfel „NU SE MAI POATE CONTINUA” – CONCLUZIE ce ar fi apărăt ca FIREASCĂ la SIBIU pentru a reda o reală UNITATE și SOLIDARITATE (care din păcate n-a fost sesizată).
AȘADAR, DE CE (?), mai pe larg…
Pentru că Uniunea Europeană de astăzi nu seamănă cu cea din deceniul 1990-2000, când chestiunea ce speria era una singură și anume – creșterea economică cu „probleme” de mare dezechilibru între state.
AZI, complexitatea „problemelor” din LUMEA EUROPEANĂ, dar și din „LUMEA LARGĂ” impune o abordare nouă asupra VIITORULUI U.E., ceea ce presupune o ABILĂ REFORMARE privind „conținutul” său spre o UNIUNE FRĂȚEASCĂ DE STATE în interesul și avantajul tuturor celor 27 (28), căci până acum:
1. GERMANIA s-a folosit de construcția europeană pentru a ieși de sub „protectoratul” american pentru ca în ultima vreme să se impună ca putere dominantă în UNIUNEA EUROPEANĂ;
2. VIRAJUL POPULIST declanșat de BREXIT ce-l mulțumește pe TRUMP- AMERICANUL, a condus la conturarea de TABERE: anglo-americane pe de o parte și „înțelegerea” franco-germană ca centru al noului IMPERIU EUROPEAN, pe de alta…;
3. FRANȚA se află într-o situație de „SERVITUTE-VOLUNTARĂ”, prin „neinspiratul” său LIDER, față de GERMANIA care economicește, se extinde și spre EST, fără a „se explica”;
4. RUSIA, deși supusă unor sancțiuni economice, contestate de unii lideri din U.E. ca deloc raționale, este principalul furnizor de energie și materie primă, chiar pentru GERMANIA;
5. EUROPA de EST „a ajuns” să pară un fel de CHINA INTERIOARĂ în UNIUNEA EUROPEANĂ, având în vedere că expanisiunea asiatică avansează aici, ba chiar se extinde și spre țări puternice ca ITALIA și FRANȚA;
6. TRANSFERUL DE BOGĂȚIE din EUROPA DE EST către EUROPA de VEST este însoțit de transferul de populație tânără, în mare parte calificată, în care, din păcate, ROMÂNIA este „FRUNTAȘĂ”;
7. MONEDA EURO a fost inventată și a devenit modelitate de supunere economică a națiunilor față de acest CENTRU compus din GERMANIA, FRANȚA și OLANDA, și care ar putea fi mâine doar GERMANIA;
8. CHINA și RUSIA, profitând, s-au poziționat ca ARBITRI: CHINA – arbitru economic și RUSIA – arbitru militar;
9. ROMÂNIA NOASTRĂ – și fără SCHENGEN și fără EURO, dar cu M.C.V. ș.a.m.d. pusă într-o lumină defavorabil de secundară;
10. Și continuând TOT AȘA, U.E. actuală ar putea EȘUA.
Ca urmare, 2019, care aduce modificări esențiale în principalele structuri ale U.E., poate și trebuie să fie anul relansării printr-o profundă REFORMARE inițiată și coordonată de NOUL PARLAMENT EUROPEAN, cu soluții bine gândite, în interesul sutelor de milioane de cetățeni care cu siguranță își doresc să trăiască într-o EUROPĂ demnă de istoria sa glorioasă.
DAR CUM ANUME?
1. Înlocuirea „liderilor” actuali care au „adus” Uniunea Europeană în impasul menționat mai sus, cu o generație de tineri superiori ca valoare comparabilă cu a celor care au fost cândva, gen: JACQUES DELORS, ROMANO PRODI ș.a.m.d.;
2. Să învețe atât din eșecurile SOCIALISMULUI RĂSĂRITEAN, cât și din cele ale NEOLIBERALISMULUI OCCIDENTAL;
3. O NOUĂ POLITICĂ DEMOGRAFICĂ, în interiorul U.E., spre a stopa în special migrația „din afară” care este însoțită de multe „dificultăți” între care TERORISMUL, provoacă nu doar o permanentă spaimă, ci și victime nevinovate;
4. O REALĂ DEMOCRATIZARE a U.E. astfel ca AUTORITATEA BRUXELLEZĂ care s-a dovedit în foarte multe cazuri inoportună și fără idei, să nu se mai resimtă pentru „UNII” în mod negativ, căci la urma urmei toate statele trebuie să fie EGALA, cu același grad de SUVERANITATE și INDEPENDENȚĂ;
5. PARLAMENTUL EUROPEAN ales în mod direct de cetățeni să NU UITE că reprezintă interesele celor peste 500 milioane de cetățeni ai Uniunii Europene și ca urmare deciziile sale influențează VIAȚA DE ZI CU ZI;
6. PARLAMENTUL EUROPEAN să-și exercite riguros controlul politic asupra celorlalte instituții și structuri ale UNIUNII EUROPENE pentru ca acestea să trateze și să lucreze fără discriminare în raport cu toate statele din Uniunea Europeană și în consecință față de toți cetățenii, indiferent de naționalitate ori etnie;
7. PARLAMENTUL EUROPEAN, ca LEGISTALOR, atât prin procedurile legislative ordinare, cât și prin cele speciale, să-și respecte obiectiv ROLUL pentru o politică de „NORMALIZARE UNIFORMĂ”, spre toate statele din U.E., în toate domeniile de competență, fără favoritisme sau discriminări, ÎMPLETIND CONVERGENȚELE LEGISLATIVE și de POLITICI cu faptul că INTERVENȚIILE în DECIZIILE SUVERANE ale unei țări nu sunt juridic acceptabile mereu;
8. PARLAMENTUL EUROPEAN, cu drept de control asupra COMISIEI EUROPENE să monitorizeze cu atenție, nu din INTERES, propunerea guvernelor privind candidatul pentru funcția de PREȘEDINTE, fie că e vorba de germanul MANFRED WEBER sau francezul MICHEL BARNIER, ori altcineva – DE CE NU, UN EST-EUROPEAN – pe de o parte, iar pe de alta, atunci când e cazul să utilizeze moțiunea de cenzură spre a o demite astfel ca EA, COMISIA EUROPEANĂ, să lucreze cu „aceleași metode” și unități de măsură pentru toate statele membre;
9. PARLAMENTUL EUROPEAN să înceapă demersuri pentru „îmbunătățirea” statutelor CONSILIULUI EUROPEAN, CONSILIULUI U.E., COMISIEI EUROPENE, a celorlalte structuri și instituții de așa manieră, democratică, încât să se generalizeze sistemul de VOT bazat pe majoritate și renunțându-se la cel de „VETO”, deseori subiectiv, căci la urma urmei toate statele membre sunt egale și trebuie să beneficieze de spațiul SCHENGEN și moneda EURO și fără M.C.V. etc.
10. PARLAMENTUL EUROPEAN să-și îmbunătățească POLITICILE, de la POLITICA DE COOPERARE și DEZVOLTARE, POLITICA COMERCIALĂ, UMANITARĂ, DREPTURILE OMULUI până la POLITICA EXTERNĂ a UNIUNII EUROPENE ș.a.m.d., contribuind la protecția tuturor cetățenilor din U.E.
11. ȘI ALTELE, pentru ca în acest fel, cu adevărat TOȚI cei care trăim în U.E. să avem o viață demnă, onorabilă cu egalitate de șanse, drepturi și obligații.
Profesor,
ION PĂTRAȘCU
Slatina – Olt