Pentru francezi, MATRA reprezintă o echipă de Formula 1, venită pe circuit în jurul anilor 1970, într-o vreme când sportul cu motor însemna mai mult decât o mișcare sportivă și mai puțină tehnologie decât reprezintă astăzi.
Pentru olteni, MATRA se identifică cu una dintre cele mai solide companii, create la începutul economiei de piață, care se formează an de an și se menține în topul unde se acordă distincții pentru calitate, parteneriat, soliditate și progresul înregistrat an de an.
Acum 25 de ani, Lucian Ionescu punea bazele unei firme la Scornicești. Alimentație, producție, servicii, într-o zonă unde, dacă nu ești cel mai bun dintre cei de la vârf, nu ai nicio șansă să te menții, darămite să te dezvolți…
Astăzi, și cred că aici este dimensiunea corectă a valorii, dintr-un substantiv propriu, MATRA a devenit un termen cu semnificație comună. Așa cum se întâmplă în economie, unde un produs sau un serviciu se multiplică până devine parte din viața de zi cu zi.
O afacere de genul MATRA, construită în capitalismul românesc, fără sentimente, arată că se poate. Că poți începe aplicând cărămidă peste cărămidă, până vei obține, poate mai mult decât ai dorit inițial. Economic, o afacere se privește din perspectiva relației sale cu partenerii. S-o luăm pe rând: bugetul local de la Scornicești are în MATRA un contributor semnificativ, constant și în creștere, de la an la an, iar asta înseamnă mult. În altă ordine, bugetul consolidat al statului primește din partea MATRA sume deloc de neglijat, dacă ne raportăm la piața de profil. Mergem mai departe, fie pe orizontală, fie pe verticală, și vom găsi, în relații contractuale parteneri din toată țara, din Europa, furnizori și beneficiari de servicii, de la caz la caz. Iar când o afacere oferă constanta calității, relația nu are cum să nu meargă…
Există în piață o etichetă cu arborele singuratic, într-un fond verde. Un copac ancorat solid, cu rădăcini trainice, obținute în timp, cu o coroană pregătită să facă față arșiței, dar și viscolului. Contează mai puțin cine și când a ales acest simbol, dar astăzi, 4 octombrie 2019, fix la 25 de ani de existență, MATRA se identifică astfel: o companie care rezistă, aproape singular, într-o piață unde, cu ani în urmă, în domeniul prelucrării și procesării produselor din carne, pentru a extrage doar o parte din domeniul de activitate, au început mulți, și tot atâția au sfârșit sub greutatea incapacității de a se adapta la piedicile și regulile economiei de piață.
Vorbind mult despre afacerea MATRA în sine, aproape că rămâne loc puțin pentru omul din spatele brandului. Lucian Ionescu a constuit după regulile vieții de zi cu zi, bazându-se pe niște principii rar întâlnite, din păcate, în România de astăzi: durabilitate, corectitudine până la exasperare și înțelegerea că niciodată nu le ști pe toate. Mai mult, înălțimea treptelor urcate, simultan cu MATRA, nu l-au adus pe acest om, niciodată, în postura de a uita de unde a început și de faptul că în spatele partenerilor identificați prin „CUI”, „J” și un cont bancar, se află oameni cu sentimente, așteptări și speranțe de bună încredere.
Ne apropiem de finalul acestor rânduri și ar rămâne nescris, și poate că de aceea revenim: în anii de activitate, cu deosebire în ultimii, MATRA a predat anteprenorului privat de pe piața olteană și nu numai, o lecție despre ce înseamnă accesibilitatea la fonduri europene. Când te bazezi pe capacitățile tale, și poți să susții predictibilitatea programului pe care îl transpui, din dosarul plan de afaceri în activitatea curentă.
MATRA, la 25 de ani, este un semn că în pofida greutățile și birocrației legislative, a absurdității funcționarului public, a oscilației legislației fiscale, a neîncrederii generale, în România poți să reușești. La Scornicești, în speța de față, argumentul de mai sus se numește MATRA, o poveste începută pe 4 octombrie 1994, de Lucian Ionescu. Cu multă pasiune, cu încrederea de atunci, rămasă la purtător și astăzi…