Acasă Interviu Interviu cu Aurel Bondrescu, primarul comunei Dobrun, județul Olt

Interviu cu Aurel Bondrescu, primarul comunei Dobrun, județul Olt

326
„Personal, consider că acolo unde s-a ales primarul într-un singur tur și a ieșit cu peste 50% este persoana cea mai legitimă să reprezinte populația, dar acolo unde nu s-a obținut acel 50%, acel primar nu are legitimitate completă”
 
 
 
Este primarul comunei Dobrun din iulie 1994. Cunoscut și respectat deopotrivă în întreaga comunitate locală, dar și la nivelul județului Olt. Deși declarat om cu vederi de stânga, în administrația de zi cu zi, Aurel Bondrescu aplică principiul liberal care-l îndeamnă pe om să se descurce singur, prin forțele sale, fără a apela la ajutorul din afară, decât în situație de extremă urgență.
Face parte din acei edili aleși în mod covârșitor, de fiecare dată, fără eforturi supraomenești, fără compromisuri politice de orice fel.
2004 a fost un an al unui alt început. Prin despărțirea Dobrunului, între Osica de Jos și localitatea mamă – Dobrun, Bondrescu a reclădit un nou concept administrativ, o nouă infrastructură locală. Pornind de la zero. Poate și mai jos de atât. Pentru ca astăzi, după 11 ani de independență față de Osica, Dobrunul să aibă un sistem integrat complet de utilități și servicii de interes public. Nu a ținut cont de cine este la guvernare, de altceva decât de ce trebuie făcut în comună. Și a reușit.
Despre eforturile sale, deși este un om deschis dialogului, refuză să vorbească. Lasă, mai degrabă, cuvântul să deslușească faptele, investițiile făcute în comună, acceptând de fiecare dată că e loc pentru mai mult, pentru mai bine…
O radiografie a momentului, a începutului de 2015, făcută direct la sursă, la primarul comunei Dobrun, Aurel Bondrescu vorbește în cele ce urmerază. Pentru mulți e o poveste de succes. Pentru alții, muncă, muncă și iar muncă…
 
 
– Cum comentați dumneavoastră noua măsură de a primi sumele necesare bugetului local direct de la Ministerul Finanțelor, fără să mai treacă prin consiliile județene?
– Măsura este una înțeleaptă, de mult așteptată de toți primarii, dar și de consiliile locale, din toate zonele, indiferent de mărimea fiecărei localități. Încă de la începutul anului, fiecare poate să cunoască sumele necesare pentru o bună funcționare, pentru investiții, bunuri și servicii. Așadar, o  consider o măsură foarte bună care nu avantajează doar localitățile mici, ci aduce beneficii tuturor, oferind siguranță în desfășurarea managementului la nivelul localității…
 
 
 
– Care sunt planurile de investiții ale dumneavoastră plecând și de la sumele în cauză, dar și de la ceea ce ați luat în calcul încă din anul 2014, pentru a face în anul 2015?
– Ca și în alte localități, și la Dobrun se merge pe aceeași rațiune, iar programul de investiții rămâne același, cu siguranța de a putea adăuga și alte obiective edilitare, prin faptul că avem deja sume asigurate pentru suportarea cofinanțărilor și a cheltuielilor neeligibile. În plus, scăpăm de presiunea de a mai realiza împrumuturi prin trezorerii sau prin băncile statului, așa cum s-a întâmplat până acum. Astfel, în acest an continuăm cu intenție de finalizare, reabilitare și extindere la cele trei școli din comuna Dobrun (Ulmet, Roșieni și Dobrun). Ne aflăm acum într-un program de reabilitare, avem proiecte câștigate pe baza Programului Operațional Regional, administrat de Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, și chiar dacă lucrurile se mișcă greoi, avem speranțe că lucrurile vor merge în direcția bună. De altfel, cele trei proiecte totalizază o sumă de 18 miliarde, urmând a fi încheiate în luna septembrie a anului în curs. Mai exact, acestea constă în îmbunătățirea condițiilor, la creșterea spațiilor pentru buna-desfășurare a procesului de învățământ, asigurarea cu încălzire centrală în toate trei școlile, reabilitare termică a acestora, dar și construirea grupurilor sanitare cu circuit intern, așa cum este prevăzut la toate școlile din țară.
 
 
 
– Ce faceți pentru rețeauna de drumuri, domnule primar? Este unul din lucrurile pe care oamenii le pun, poate, pe primul loc, dincolo de apă și canalizare…
– Pe lângă rețelele de canalizare care se realizează cu prioritate, cu finalizare în doi, trei ani, și rețelele de apă care sunt în extindere în acest an, cu finalizare în 2015, se mai adaugă și investiții ce se referă la îmbunătățirea infrastructurii ce ține de drumuri. În acest sens, pentru acest an, s-a organizat deja o licitație în cadrul Grupului de Acțiune Locală „Plaiurile Oltețului”,  privind asfaltarea a aproximativ o mie de metri liniari de străzi în satul Dobrun, sat reședință al comunei cu același nume. Pe lângă asta, de acum înainte vrem să realizăm și drumul ocolitor al comunei, prin Ordonanța 28, dar pentru asta mai este nevoie de timp. Cu răbdare, însă, totul se poate face. Este nevoie de acest drum ocolitor deoarece Dobrunul este traversat de Drumul Județean 643 și ținând cont de capacitatea foarte mare a mijloacelor de transport, inclusiv cu respectarea vitezei de deplasare, clădirile din zonă și gospodăriile locale au de suferit.
 
 
 
– Mai departe, pe ceea ce înseamnă Grupul de Acțiune Locală (GAL), sunteți membru al unui Grup cu activitate foarte intensă. Dincolo de cei o mie de metri de drum, ce altceva ați mai realizat?
– Acesta este, de fapt, al doilea proiect, primul fiind cel referitor la achiziționarea unui buldo-excavator, cumpărat și folosit încă din iarna aceasta, nemaifiind nevoiți să încheiem contracte cu firme de prestări servicii. Ne-a costat doar salariul mecanicului, al conducătorului ce manevrează acest  utilaj, plus carburantul și toate cele necesare. De altfel, tot în Dobrun, ca investiție, mai avem și executarea lucrărilor de combatere a eroziunii solului și totodată de îndepărtare a pericolului de inundații a terenurilor agricole, în valoare totală de aproximativ 40 de miliarde lei, bani vechi, o lucrare începută încă de anul trecut și care este posibil să se încheie anul acesta. Aparține Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare, intră sub gestiunea acesteia și pot să spun că în momentul de față se lucrează la studirea stadiului de lucrări și demararea acestora în 2015. Astfel, până la 30 mai, pentru această lucrare e alocată suma de un milion lei însemnând zece miliarde lei vechi. Având în vedere că proiectul este de 46 de miliarde lei și având în calcul că anul trecut s-au mai primit vreo 15 miliarde lei, există posibilitatea ca la rectificarea bugetului să se acorde și restul finanțării în vederea finalizării. Este o lucrare care ajută foarte mult, care scoate de sub pericolul indundațiilor suprafețele agricole, și traversând zona de intravilan a localității, toate rigolele care se construiesc, fiind pe domeniul public al comunei Dobrun, vor prelua și toate apele care amenință gospodăriile populației, așa cum s-a întâmplat și în această iarnă când am avut posibilitatea să apărăm mai bine localitatea noastră.
 
 
 
– Da, și asta până ca lucrarea să fie gata…
– Da, pentru că intravilanul este aproape executat, pentru că nu se poate lucra în extravilan până când nu se termină în intravilan. Ar înseamna, practic, să introducem apa în intravilan și nu am rezolva nimic. Ne-am asigurat astfel că apa va traversa localitatea, vorbind aici de satele Dobrun, Chilii și Ulmet, cuprinse în cadrul acestui proiect.
 
 
 
– Cum comentați dumneavoastră intenția partidului din care faceți parte de a despărții cele două funcții: funcția administrativă și cea deținută în cadrul formațiunii politice? E cel mai bun lucru care ar trebui să se întâmple, ca un președinte de consiliu județean să nu mai poată fi și președintele organizației județene a PSD?
– Hotărârea de a despărții cele două funcții, pe cea administrativă de cea politică o consider bună, un rezultat al înțelepciunii celor care gândesc în sensul respectiv. Spun asta deoarece în sfera activității politice, întotdeauna se înregistrează discuții contradictorii, normale dealtfel, având în vedere că fiecare trebuie să-și dovedească superioritatea programului politic față de celălalt. Cu toate astea, din aceste confruntări se poate ajunge și la o dezvoltare falsă a unei personalități care ocupă atât funcția administrativă, cât și pe cea politică, considerându-se șef peste tot, putând să și greșească în acțiunile proprii de administrație. Fiind, însă, despărțite, factorul politic rămâne în veghe și verifică și acțiunea celui care desfășoară activitatea administrativă. Și este normal să fie așa pentru că cel administrativ, atunci când a fost ales și a candidat a făcut-o în baza unui program politic însușit de organizația județeană a PSD, trebuind să respecte întocmai atât codul politic, cât și pe cel deontologic, de etică socială și politică, astfel încât programul, prin activitatea de administrație să nu fie compromis.
 
 
 
– Alegerea primarului: dintr-un tur sau din două tururi?
– Personal, consider că acolo unde s-a ales primarul într-un singur tur și a ieșit cu peste 50% este persoana cea mai legitimă să reprezinte populația, dar acolo unde nu s-a obținut acel 50%, acel primar nu are legitimitate completă. În cazul acesta, cred că ar fi necesar un al doilea tur de scrutin, deoarece nu poți să reprezinți o comunitate cu 30%, chiar dacă ceilalți au obținut și mai puțin. Există însă pericolul unor aranjamente și pot apărea influențele, astfel încât, chiar dacă unul este pe locul doi, să poată să-l bată pe cel plasat în primă fază pe locul unu. Am observat în ultimii ani că forțele politice se coalizează și uneori acționează împotriva binelui care ar trebui realizat pentru localitate.
 
 
 
– Alegerea președintelui de Consiliu Județean să fie făcută cum se practică în clipa de față, prin sufragiu la care să aibă dreptul toți cetățenii sau întoarcerea la consilierii județeni care, din rândurile lor, să-l voteze pe cel în cauză?
– Dacă ar fi să comparăm cu modul în care este ales președintele României, direct și-n două tururi, și președintele Consiliului Județean este de preferat să fie ales tot de cetățenii cu drept de vot. Desigur, dacă nu se obține din primul tur 50%, se impune și un al doilea tur, ca și la alegerile prezidențiale. Altfel consider că nu e rău să se aleagă nici de consilierii județeni, căci forțele politice pot să-l aleagă pe cel mai bun, indiferent de la care partid ar proveni. Din câte am înțeles comisia de la nivelul Parlamentului a discutat o anumită variantă, dar este problema lor și o vor rezolva cu siguranță. Rămâne, însă, de văzut!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.