Acasă Actualitate Iar şcoală profesională obligatorie?

Iar şcoală profesională obligatorie?

43
Toate ziarele locale au început să bată toba cu reclame pentru şcolile profesionale de doi sau trei ani.
Foarte bine că au fost reînfiinţate, dar acest lucru să nu se facă „Hei, rup!”. Ne aducem aminte că prin Reforma Învăţământului din 1948 s-au desfiinţat fostele şcoli de meserii, de ucenici.
În anii 1952-1954, s-au desfiinţat fostele şcoli tehnice, pedagogice şi multe altele, de ajunsese Slatina cu un liceu de băieţi şi unul de fete. De data aceasta, nu s-a mai zis reformă, ci măsuri. Liceul Agricol şi Liceul Mecanic deveniseră şcoli profesionale, de maiştri, de tractorişti, plus că se înfiinţaseră şi şcoli de tractorişti la Recea, Movileni şi Vlaici – Coloneşti.
În perioada 1952-1962, deceniul colectivizării, se intra foarte greu la cele două licee din Slatina, numărul de locuri fiind insuficient.
Prin politica de burse puţine la liceu şi cu grămada la şcolile de tractorişti PCR (PNR), forţa conducătoare căuta să-i lege de glia comunistă în special, pe cei de la sate.
În anul 1963, Liceul de băieţi avea doar 22 de burse pentru 1600 de elevi. Nu vrem o nouă discriminare cu burse multe la clasele de şcoală profesională în detrimentul elevilor din clasele de liceu. Trebuie să fie o proporţie, dacă nu chiar examene speciale pentru a primi burse aşa cum am dat şi noi prin 1947-1949, ţinându-se seama şi de starea materială a familiilor din care provine elevul. O mare parte dintre absolvenţii de şcoli profesionale au fost foarte buni la carte şi după absolvire au urmat cursurile liceului la seral devenind, după facultate, ingineri, profesori, medici, ofiţeri… Iniţial, ei au mers la şcolile profesionale din cauza lipsei de burse la liceu, din cauza lipsurilor materiale din familie, copii mulţi etc…
Nu vrem discriminare şcolară şi socială, ca orăşenii să meargă la liceu, iar copiii de la sate, de nevoie, să meargă la şcolile profesionale. Legea învăţământului a fost modificată, deci, fără dezbatere în parlament. Cei aproape 600 de parlamentari şi alte sute de mari demnitari au trecut prin şcoala profesională, şcoala de tractorişti de prin comune. Mii de absolvenţi, de şapte, respectiv opt clase, cu examenul de absolvire în liceu erau tăiaţi de pe listă pentru că erau fii de chiaburi, de preoţi, de duşmani ai poporului, de foşti negustori, de foşti politicieni şi foşti ofiţeri.
Liceele actuale pot fi organizate însă în patru tipuri de clase: real, uman şi tehnic, artistic-sportiv. Acum 4-5 ani s-a luat examenul de bacalaureat dând probă sportivă. De ce nu s-ar lua prin tehnologie şi probă practică? De ce să mai avem sinucideri la asemenea examene? Să avem tractoare şi autocamioane, căci se pot pregăti destui pentru conducere!
La BAC, cei care nu pot da examenul la matematică, fizică, chimie, să poată da la istorie, geografie, biologie, educaţie fizică, domeniul artistic-tehnologic, practică!
N.B.: „Meseria, brăţară de aur”, ca zicere, poate fi afişată în sălile de clasă, în atelierele unde vor fi pregătiţi muncitorii de înaltă calificare, dar să le fie asigurate şi locurile de muncă pentru viitor, în România!
Patronii să fie mai umani, nu nişte boieri de birou. Omul să ne fie la toţi cel mai preţios capital. La filmele de la televizor vrem să vedem şi patroni americani, japonezi, nu doar artişti de Hollywood!
 
Prof. Ion CEAUŞU, Slatina – Olt

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.