Acasă Interviu «Pregătirea continuă este obligația celor ce vor să fie dascăli conectați la...

«Pregătirea continuă este obligația celor ce vor să fie dascăli conectați la sistemul european de valori în educație»

615

Interviu cu prof. Ninel Iulian Nicolae, director la Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru” Caracal

       Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru” din Caracal, devine, în mandatul directorului Ninel Iulian Nicolae – profesor titular de Educație Muzicală, un reper în ceea ce înseamnă integrarea școlii românești în familia europeană a modernismului educațional. Asta, prin proiectele derulate în ultimii ani. Vorbim despre o școală cu tradiție, din 1961, în slujba comunității.
Proiectele europene sunt repere în dezvoltarea continuă a profesorilor de aici, dascăli care au înțeles că integrarea europeană în educație este o necesitate pentru a produce plus-valoare societății de mâine.
Ce se întâmplă la școală, care sunt principalele acțiuni/interacțiuni, în sensul celor de mai sus, a generat interviul cu directorul Școlii Gimnaziale „Gheorghe Magheru” din Caracal…
– Vreau să vorbiți, pentru început, despre calitățile europene ale Școlii Gimnaziale „Gheorghe Magheru”!
– Școală Europeană nu înseamnă numai investiții în infrastructură. Sunt necesare și acestea, dar pregătirea continuă este obligația celor ce vor să fie dascăli conectați la sistemul european de valori în educație. Așa se face că școala noastră a devenit ambasador eTwinning prin intermediul doamnei profesor de fizică Cristina Nicolăiță, care a făcut posibil acest lucru prin eforturi considerabile. De asemenea, dumneaei este responsabilul pe școala pe comisia de proiecte europene…
– Care sunt proiectele europene derulate de echipa de la „Gheorghe Magheru”?
– În legătura cu întrebarea dumneavoastră despre proiectele europene pe care școala le derulează, am să vă dau câteva detalii despre modul de organizare și desfășurare ale acestora. Școala are în derulare la momentul actual 3 proiecte: „Don’t be Cyber Bully, Be Aware!”, „Improving STEM Education Across European Schools”, „Language Development Through Digital Tools”. Primul proiect este coordonat de domnul profesor de limba engleză Boruz Aurel și în care participă următoarele tări: Italia – coordonatoare; Bulgaria; Polonia; Portugalia: România; Turcia, iar școlile participante sunt Instituto Comprensivo Commenda Italia, Third Primary School „Bratya Miladinovi” Bulgaria, Zespol Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Radomiu Polonia, Agrupamento de Escolas de Carregal do Sal Portugalia, Scoala Gimnaziala Gheorghe Magheru Caracal Romania, YENISEHIR ANADOLU IMAM HATIP LISESI Turcia. Proiectul presupune mobilități cu elevi și profesori și își propune: îmbunătățirea conștientizării elevilor și abilităților de a face față cu privire la utilizarea sigură a internetului, agresiunea virtuală și abuzul cibernetic; cunoașterea instituțiilor și persoanelor la care elevii pot obține ajutor atunci când sunt expuși agresiunii virtuale și hărțuirii cibernetice; educația care permite studenților să facă interacțiuni sănătoase și sigure pe internet și social în media; îmbunătățirea abilitățile profesorilor și părinților împotriva agresiunii cibernetice.
– Cum a influențat pandemia derularea acestui proiect?
– Din cauza pandemiei de COVID19 s-au desfășurat numai activități online, în spațiul proiectului eTwinning, coordonat de școala noastră și școala din Turcia. Acestea au constat în alegerea logo-ului proiectului, sărbătorirea SID2021 – Safer Internet Day, prezentarea școlii, elevilor și profesorilor și un eveniment online complex, desfășurat pe 10 mai, unde școala noastră a prezentat tema Netiquette – eticheta pe net. Școala coordonatoare din Italia a solicitat amendamentul de prelungire cu un an, pentru a încerca realizarea mobilităților fizice, nu doar virtuale și are ca durată de desfășurare perioada 2020-2023.
– Care este aportul doamnei profesor Cristina Nicolăiță în proiectele europene derulate cu școala dumneavoastră parteneră?
– Cel de-al doilea proiect se numește „Improving STEM Education Across European Schools” și este coordonat de doamna profesor Cristina Nicolăiță și are următoarele caracteristici. Are ca țări participante: UK/Irlanda de Nord – coordonatoare; Belgia; Grecia; Italia; România; Turcia. Academy for International Science and Research (AISR) – Marea Britanie, UC LIMBURG Belgia, INSTITUTE OF ENTREPRENEURSHIP DEVELOPMENT Grecia, LE TECNOLOGIE COMUNICAZIONE – VITECO SRL – Italia, Şcoala Gimnaziala Gheorghe Magheru Caracal –Romania, 21.YY Egitimciler Dernegi Turcia. Proiectul este unul de cercetare și inovare în educație, cu mobilități numai pentru profesori. Trei subiecte sunt abordate de proiectul STEM (Science, Technology, Engineering, Maths): noi programe inovatoare/metode educaționale/cursuri de formare in domeniul STEM; Competențe cheie (inclusiv matematică și alfabetizare digitală) – abilități de bază; Cercetare și inovare în educația STEM.
– Ce înseamnă acronimul STEM?
– OBIECTIVUL GENERAL al proiectului STEM este de a dezvolta o metodologie pentru profesori / educatori și pentru dezvoltarea și implementarea pedagogiilor și metodelor inovatoare pentru predarea și evaluarea STEM în clasă, făcându-l mai atractiv în ochii tinerilor și studenților. Proiectul s-a desfășurat numai online pe parcursul anului școlar trecut, dar a fost foarte activ și cu rezultate foarte bune. Au fost distribuite două sondaje, unul pentru profesori și unul pentru elevi, pentru a identifica interesele și punctele slabe în predarea științelor. Rezultatele sondajului au fost traduse în toate limbile proiectului, stabilindu-se un plan de acțiune, de asemenea tradus în toate limbile proiectului. Fiecare instituție parteneră a creat două scenarii didactice pe diferite domenii STEM, școala noastră ocupându-se de temele Încălzire globală/ Sustenabilitate și Gamification. S-au realizat site-ul proiectului și proiectul eTwinning asociat, la care școala noastră este co-fondatoare. La momentul actual ne ocupăm de cursuri de e-learning pe tema STEM, iar școala noastră a ales tema instrumentelor web 2.0 care ajută în predarea STEM la clasă și online. De asemenea, se pregătește o schemă de mentorat la nivelul fiecărei școli, în care 10 elevi vor fi ajutați online de 10 mentori în învățarea științelor. Un proiect complex, un proiect provocator, din care ne mândrim că facem parte, fiind singura școală implicată, restul partenerilor fiind o universitate, un centru de tip „Casa științelor”, un centru de dezvoltare profesională a profesorilor, o firmă de IT și un ONG din domeniul educației și este pe o perioadă cuprinsă între anii 2020-2022.
Prof. fizică, Cristina Nicolăiță – coordonator proiect „Language Development Through Digital Tools”
– Am vorbit de două proiecte. Mai lipsește unul…
– Cel de-al treilea proiect se numește „Language Development Through Digital Tools”, este coordonat de doamna Cristina Nicolăiță și are ca țări participante: Suedia – coordonatoare; Cehia; Finlanda; Portugalia; România; Turcia reprezentate prin următoarele școli: Rödabergsskolan Stockholm Suedia, ITC International TEFL Certificate Republica Cehă, Learning for Integration Finlanda, COFAC COOPERATIVA DE FORMACAO E ANIMACAO CULTURAL CRL Portugalia, Şcoala Gimnaziala Gheorghe Magheru Caracal Romania, YENISEHIR ANADOLU IMAM HATIP LISESI Turcia. Proiectul presupune dezvoltarea tehnologiilor de comunicații oferă multe inovații și utilizare în toate zonele vieții noastre, precum și apariția unor noi concepte, metode și tehnici în domeniul educației. Tehnologii inovative și creative, cum ar fi învățarea digitală, învățarea electronică, e-evaluarea, educația la distanță, învățarea interactivă, învățarea bazată pe computer și platformele de gestionare a învățării adaugă o dimensiune și o accelerare diferite, în special pentru învățarea limbii străine. În cadrul proiectului nostru, am dori să aducem către participanți educația în limba străină cu platforma de e-learning, care va include metoda de educație CLIL (Content and Language Integrated Learning) – (Învățare integrată de conținut și limbă). Între obiective: Folosirea de cât mai mulți profesori a platformelor de e-learning și creșterea conștientizării abordării educației CLIL; Învățarea corelată prin îmbunătățirea ambelor aspecte – conținuturi și limbiă străină; Îmbunătățirea abilităților de predare CLIL ale profesorilor; Creșterea abilităților profesionale ale profesorilor noștri în dezvoltare lingvistică; Pentru a îmbunătăți abilitățile digitale ale participanților noștri; Învățarea colaborativă, dezvoltarea abilităților de soluționare a problemelor, dezvoltarea abilităților de gândire critică; Importanța multilingvismului, conștientizarea culturii, dezvoltarea cetățeniei active a UE. Proiectul abia a început, cu o întânire face-to-face în Stockholm, pe 27 septembrie, la care au participat doi reprezentanți ai școlii noastre. La această întâlnire partenerii s-au prezentat, s-au semnat contractele de finanțare și s-au stabilit pașii următori ai proiectului. Proiectul eTwinning va fi fondat tot de școala noastră. Se preconizează în perioada imediat următoare trei cursuri CLIL pentru câte 5 profesori în Cehia – noiembrie, Portugalia – februarie și Suedia – mai. Proiectul se desfășoară între 2021 și 2023.
– Să înțelegem că aici vă opriți? Misiune îndeplinită, nu?
– Nu! În final, aș vrea să vă dau câteva detalii despre următorul proiectul „LUPTĂTORI PENTRU SCHIMBARE. 12 STELE, 12 PROVOCĂRI”, care este în stadiul de draft și încă două proiecte la care nu vă pot da prea multe detalii deoarece sunt în fază incipientă. Țări partenere: Croația- coordonatoare, Cipru, Lituania, Olanda, România, Spania. Proiectul își propune activități legate de 12 OBIECTIVE-PROVOCĂRI: STEAUA EGALITĂȚII: Pentru a construi scenarii reale de egalitate, astfel încât femeile și bărbații să își poată dezvolta întregul potențial ca indivizi și cetățeni. STEAUA DIVERSITÂȚII: Asigurarea echității, drepturilor și oportunităților egale, nediscriminării și incluziunii tuturor persoanelor, indiferent de originea lor, abilități diferite sau situație personală, socială, economică, culturală și lingvistică, pentru a forma o societate dreaptă și o coexistență pozitivă între toți locuitorii Europei. STEAUA EMOȚIILOR: Transformarea inteligenței emoționale și creative în instrument pentru a face elevii capabili să aleagă și să utilizeze abilitățile emoționale într-un mod util în afara contextului structurat care este școala. STEAUA UNITĂȚII: Pentru a genera conștientizarea unității culturale, a angajamentului civic și social și a valorilor democratice comune pentru a realiza o identitate europeană care să ne permită să ne asumăm asemănările ca o legătură cu coexistența noastră. STEAUA SUFLETULUI: Să facă din manifestările artistice și culturale din trecut, prezent și viitor un mijloc comun, creativ și global de comunicare care transmite, dezvoltă și propagă acea identitate. STEAUA LABORATOR: Creați o școală a viitorului, cu noi spații pentru a face față provocărilor noi cu diferite moduri de învățare, gândire și acțiune. STEAUA STEAM: Transformați modul actual de învățare, comunicare și interacțiune prin metodologia STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică) într-o concepție deschisă, multidisciplinară și transversală a învățării. STEAUA VISURILOR: Pentru a conștientiza faptul că viitorul Europei este legat de amprenta pe care fiecare dintre noi o lasă generațiilor viitoare. STEAUA SĂNĂTĂȚII: promovează stiluri de viață durabile și sănătoase care permit, prin sport, educație pentru sănătate, hrană și mobilitate, să atingă niveluri mai înalte de bunăstare și fericire. STEAUA LINGVISTICĂ: Îmbunătățirea competenței în comunicarea lingvistică, atât în limba maternă, cât și în limbile altor comunități, pentru a sparge barierele, a facilita relația, cunoașterea reciprocă, coexistența și acceptarea diversității ca bogăție și moștenire a tuturor. STEAUA CONEXIUNII: Pentru a transmite ideea că modelul european nu este complet fără inițiative de cooperare internațională și abordări de solidaritate pentru ajutorul pentru dezvoltare. STEAUA INFORMAȚIEI: Pentru a face publice realizările și contribuțiile noastre în cadrul acestui proiect și prin toate mijloacele posibile de diseminare pentru a contribui la finalizarea integrării europene.
– Vă mulțumim! Mult succes în continuare!
Articolul precedentFăgeţelu şi Tătuleşti, de 10… Rata de infectare. Slatina vine din urmă
Articolul următorIonuţ Chesnoiu: „Agricultura României, o nouă șansă!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here