Acasă Actualitate Inițiativa primarului Stan de la Colonești. Bretele la Expres pentru Nordul Oltului!

Inițiativa primarului Stan de la Colonești. Bretele la Expres pentru Nordul Oltului!

261
Unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din România de după 1989 se desfășoară și pe raza județului Olt. Este vorba de Drumul Expres Pitești-Craiova, cunoscut drept Autostrada Ford. Practic, leagă, în regimul unui drum de mare viteză, centrul României de partea de Sud-Vest și concretizează, prin anvergura sa, cea mai rapidă cale de acces dintre Muntenia și Oltenia.
         Indicatorii tehnici ai proiectului cuprind, printre altele: o lungime de 121,185 km, o viteză asigurată de 120 km/h, noduri rutiere, poduri, pasaje, viaducte, lucrări hidrotehnice, spații conexe, parcări, spații de servicii, centre de întreținere și coordonare, două benzi pe sens, o platformă rutieră cu o lățime de 22 metri, acostamente și mulți bani veniți de la Uniunea Europeană, cheltuiți până acum cu spor și viteză demnă de bun lucru, îndeosebi pe Tronsonul 2, cel ce încadrează zona Balș, până la Valea Mare, lângă Slatina, acolo unde constructor este o asociere dominată de firmele lui Dorinel Umbrărescu.
Chiar și așa, mai sunt câteva lucruri de pus la punct, privind beneficiul real al locuitorilor din aria de acoperire a traseului la accesul facil pe drum, în unele zone…

Lipsa bretelelor de acces de la Colonești, o eroare de proiectare
Lucrările avansează în ritm alert și pe Tronsonul 3. Porțiunea care leagă, practic, județul Olt de Argeș, de la Valea Mare la Colonești. Aici, pe cei 31,75 km de Drum Expres, au început deja lucrările de pregătire a terasamentului, iar acestea se văd cu ochiul liber, în unele zone, traseul noului drum fiind în unele locuri paralel cu actualul drum național, care leagă Piteștiul de Slatina. Capacitatea tehnică a antreprenorului (același de pe Tronsonul 2) nu este contestată de nimeni, iar dislocarea de utilaje specifice în zonă este impresionantă. Nimic nu se consumă în zadar, totul se transformă în ceea ce va fi, peste puțin timp, profilul efectiv al noii căi de comunicații.
Numai că, aici, există în proiectul general al șoselei, o culpă a proiectantului, dată de lipsa de implicare în ceea ce înseamnă, generic, adresabilitatea drumului. Practic, scopul primar pentru care acesta a fost creat nu satisface pe deplin o parte însemnată din locuitorii comunelor din Nordul județului Olt și chiar din județul Argeș: Colonești, Tătulești, Spineni, Făgețelu, Topana, Bărăști, Corbu – pentru Olt, Stolnici, Lunca Corbului, Albota – pentru Argeș. Cetățenii acestor entități administrative ar avea cea mai scurtă cale de acces la drumul de mare viteză dacă asupra proiectului inițial s-ar interveni cu bretele de urcare-coborâre pe teritoriul administrativ al comunei Colonești. Altfel, pentru o populație semnificativă din localitățile enunțate mai sus, drumul expres este un obiectiv greu de folosit.
O nouă misiune pentru Nicolae Stan, primarul de la Colonești
Cel care a sesizat aspectele semnalate mai sus este primarul comunei Colonești, Nicolae Stan. Demersurile sale nu au fost simple informări către decidenți. Încă de la faza de proiectare, Primăria Colonești a emis o seamă de obiecțiuni către autoritățile beneficiare, proiectant și ceilalți parteneri instituționali.
Încă din februarie 2021, TEHNOSTRADE SRL, antreprenor principal în proiectare și execuție, primește obiecțiunile scrise ale UAT Colonești, în care se solicită efectuarea accesului din DN65, la intersecția cu viitorul drum expres, a unor bretele de acces, de urcare și coborâre. Demers cunoscut și doar atât. Căci, până acum, beneficiarul – Ministerul Transporturilor, și proiectantul nu dau semne că ar vrea să găsească o soluție, chiar dacă avizul favorabil dat de Primăria Colonești are o seamă de obiecțiuni. Una dintre ele adusă la cunoștință CNAIR, în care se consemnează emiterea avizului favorabil cu o serie de condiții:

1. Între km 87 si 89+300, amenajare nod rutier care face legătura între: Drumul Expres și
DN 65(E70) existent.
2. Drumul Comunal DC 7 asfaltat (modernizat) prin P.N.D.L., să aibă continuitate.
3. Drumul de exploatare agricolă DC 1855 în curs de modernizare prin PNDL 2014-2020 – Masura 4 ce face legătura între DN 65 și DC 68 și DJ 657 B în Vlaici să aibă
continuitate.
Dacă în ceea ce privește solicitările care fac referire la drumul comunal – DC7, la drumul de exploatare agricolă DC 1855, sau la continuitatea solicitată pentru DN 65, cu trecere în DC68 și DJ657, nu par să existe probleme în proiectare și execuție, nodul rutier este unul… gordian.
Aici intervine și face toate eforturile în numele comunității din Colonești, a Nordului județului Olt, dar și a oltenilor în general, Nicolae Stan, primarul care înțelege că lucrurile nu trebuie să rămână așa.
Ministerul Transporturilor. Aici este soluția bunului simț. Pentru bretelele de la Colonești
Ministerul Transporturilor. Aici este soluția bunului simț. Pentru bretelele de la Colonești
„Avem nevoie de bretele la Expres! Altfel, pentru noi, drumul ăsta e cam degeaba…”, spune Nicolae Stan, de la Colonești
L-am găsit acum câteva zile pe primarul comunei Colonești, în birou, la primărie, încercând să găsească o linie de cominicare directă cu ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Pentru a-i explica faptul că intervenția autorității publice – Ministerul Transporturilor, pentru a găsi soluția unor bretele de acces la Colonești, pentru viitorul drum expres, este o necesitate.
primarul de la Colonești, Nicolae Stan, vrea dreptate și infrastructură europeană pentru locuitorii din Nordul județului Olt
primarul de la Colonești, Nicolae Stan, vrea dreptate și infrastructură europeană pentru locuitorii din Nordul județului Olt
Demersul edilului e legitim, corect și îndreptățit: „Avem nevoie de bretele la Expres! Altfel, pentru noi, drumul ăsta e cam degeaba… Înțeleg că un drum de o asemenea importanță se construiește pentru a facilita viteza traficului și siguranța oamenilor. Aici, tocmai asta nu se întâmplă. Multe localități din Olt și din Argeș nu primesc această facilitate. Vor fi cheltuieli în plus, scade viteza privind parcurgerea distanței între localități, iar asta pentru că cineva a ignorat să cuprindă în proiect bretele de acces de la Colonești. Nu cred că trebuie să ne ducem în fața Ministerului Transporturilor, noi, oamenii din zonă… E nevoie de o soluție și asta e la îndemâna celor de la Transporturi!”, spune Nicolae Stan.
Primarul de la Colonești crede că și parlamentarii de Olt vor susține, prin instrumentele lor, această solicitare. Una care se înscrie în scopul general al proiectului Drumului Expres Pitești-Craiova, acela de a deveni un obiectiv de utilitate publică. Dar, în realitate, „utilitate publică” nu servește interesului locuitorilor din Colonești, Tătulești, Spineni, Făgețelu, Topana, Bărăști, Corbu, Stolnici, Lunca Corbului, Albota. Iar pentru cauza lor, astăzi, Nicolae Stan de la Colonești, se zbate într-un demers legitim, bine ancorat în realitate, unde deocamdată este singurul care-și asumă public nemulțumirea.

Consiliul Județean Olt susține inițiativa lui Stan de la Colonești
Încă de la elaborarea documentației primare, Consiliul Județean Olt, prin președintele Marius Oprescu, a inclus în Certificatul de urbanism Nr. 102/08.05.2019, obiecțiunile formultae de primarul de la Colonești Nicolae Stan. În „Registrul Tehnic” se cuprinde solicitarea evaluării posibilității amenajării unui nod rutier conform solicitărilor din avizele primarilor eliberate cu condiții. Exact ceea ce definește Stan de la Colonești prin realizarea bretelelor de urcare-coborâre…
Documentul semnat de președintele Marius Oprescu, de secretarul județului, de arhitectul șef, este astăzi ignorat în proiectul după care lucrează antreprenorul. Dar, niciodată nu e prea târziu pentru a îndrepta o astfel de, haideți să-i spunem, scăpare. Pentru că locuitorii din nordul județului au aceleași drepturi cu cei din teritoriul imediat, traversat de drumul expres unde s-au prevăzut căi de comunicare facile.
Rămâne de văzut cum va opina până la urmă statul, prin beneficiarul generic, Ministerul Transporturilor…

N.A.
Pornind de la demersul primarului Nicolae Stan, Ziarul de Olt a adresat o solicitare ministrului Transporturilor pentru a obține un punct de vedere față de situația de la Colonești, acolo unde birocrația instituțională nu permite, deocamdată, realizarea celor două bretele de urcare și coborâre la drumul expres.
Articolul precedentFiul primarului ales de la Vitomireşti, 10 la Capacitate
Articolul următorBuletinul de Covid-19. Niciun caz la Olt

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here