Acasă Editorial Tronsonul 3

Tronsonul 3

150
Nu va fi vorba despre jocurile făcute pentru împărțirea puterii între cei de pe dreapta, deținătorii actului guvernamental de la București și din teritoriu. Nici măcar despre parlamentarii care cer demisia lui Voiculescu (a ministrului Sănătății și nu a președintelui PNL Olt). Nici măcar despre actul de bravură al primarului de la Cilieni, cel care, nu numai că a văzut, dar a și demascat o delapidare ordinară din impozitele și taxele cetățenilor, într-un târziu…
Câteva rânduri despre cel mai important proiect de infrastructură din zona de centru și nord a județului Olt. E vorba aici de Tronsonul 3 al Drumui Expres Pitești-Craiova, al cărui anunț oficial privind demararea lucrărilor a fost făcut la începutul acestei săptămâni. Informația principală, oferită de cei de la CNAIR este despre valoarea contractului, sursa de finanțare, termene de realizare pentru proiectare și execuție.
După experiența fericită, aflată în derulare, pentru Tronsonul 2, Balș-Valea Mare, unde, de la zi la zi, se schimbă structura viitorului drum de mare viteză, având același pachet de firme aflate în contract, sunt semne bune și pentru zona de drum dintre Valea Mare și Colonești, semne date de prezența aceluiași constructor.
Practic, acest drum, în ansamblu, dar și tronsonul în cauză, e cea mai importantă investiție publică făcută în această zonă de țară. La concurență, ca să vă dați seama de amploare, cu rețeaua de cale ferată care traversează județul pe un traseu relativ paralel, realizată în urmă cu un secol și jumătate, într-o vreme când tehnologia de astăzi era subclasată de targă, târnăcop, lopată și maiuri compactoare, făcute din capsele ghiulelelor trase în Războiul de Independență.
Astăzi, într-o societate blocată, în lipsă de inițiativă concretă, în proiecte mari, realizate cu viteza melcului, așteptările de la această șosea de mare viteză sunt imense. Practic, una din cele mai importante informații ale începutului de an, și de ce nu de la începutul anilor 90 încoace, pentru această parte de țară, este comunicatul oficial al celor de la compania publică de drumuri și autostrăzi: Tronsonul 3 (Valea-Mare – Colonești) intră în linie dreaptă.
Într-o privire amănunțită, de data asta fără nicio exagerare însușită de la un politician cu imaginație, sunt șanse reale ca undeva prin vara lui 2023 (cât de aproape pare), Oltul să aibă acoperit în întregime un drum de mare viteză. Practic, o autostradă declasată prin lipsa benzii de urgență. De aici încolo, restul faptelor de vitejie săvârșite cu bani publici, în diverse localități din județul Olt trec pe plan secund, fără a fi cu nimic minimalizate în importanța lor. Și, pentru a înțelege exact dimensiunea corectă a acestui drum, se cuvine o repetare: ultima mare investiție în infrastructura județului Olt s-a făcut cu puțin până în 1880, când era, într-o atmosferă regală, inaugurată calea ferată București-Pitești-Piatra Olt și mai departe de acolo spre alte răspântii.
De aici încolo rămâne întrebarea firească: ce am fi putut face, în această perioadă lungă de timp, de la 1880 până astăzi? În accesoriu, poate și o altă întrebare: cine a blocat pe undeva, la sol, interesele infrastructurii acestui colț de țară? Întrebări, evident, cu o tentă retorică, dar cărora, fiecare dintre noi, poate să le dea cele mai bune răspunsuri…
Și unde mai pui un asptect, nicidecum amănuntul de final: constructorul Drumului Expres, în zona de traversare a județului Olt, e un român, iar ceea ce lucrează asocierea de firme girate de Umbrărescu de la Bacău, e chiar o lecție și pentru alții. Pentru cei aprigi căutători de explicații și soluții cu alternative antreprenoriale luate din import.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here