Acasă Actualitate Interviu cu IONEL BARBU, președinte SIP OLT

Interviu cu IONEL BARBU, președinte SIP OLT

127
DISTRIBUIȚI

„Nu este exclus să ajungem din nou să ne strigăm nemulţumirile în stradă, să ne cerem drepturile în faţa Guvernului şi a Parlamentului (…)”

Suntem în luna septembrie. E început de an școlar. Dascălii și elevii se reîntâlnesc și pornesc într-o nouă aventură educațională, o nouă încercare de ridicare a valorii morale și intelectuale a elevului de azi, a absolventului de mâine…
În altă ordine de idei, dascălul oltean știe că la SIP Olt activează o echipă de profesioniști, condusă de președintele Ionel Barbu, pregătită să identifice toate problemele din sistem, gata oricând să găsească cele mai bune soluții pentru îndreptarea acestora.
În ceea ce-l privește, Ionel Barbu a răspuns de fiecare dată „prezent” solititărilor primite și a ținut întotdeauna ușa deschisă liderilor de sindicat din școlile oltene, și tuturor celor ce i-au călcat pragul.
Așadar, din perspectiva noului an şcolar, raportat la problemele sistemului, președintele Ionel Barbu răspunde, în rândurile care urmează, pentru Ziarul de Olt, la diversitatea atribuţiilor şi sarcinilor care îi revin, de pe poziţia de preşedinte al SIP Olt…

– Care sunt noutățile din învățământ, acum, la început de an școlar, și ce priorități aveți la SIP?
– Anul şcolar 2017-2018, care a debutat pe data de 11 septembrie, nu va fi unul uşor. Nu este exclus să ajungem din nou să ne strigăm nemulţumirile în stradă, să ne cerem drepturile în faţa Guvernului şi a Parlamentului, însă singurul lucru care contează este să fim, în continuare, uniţi şi solidari. Suntem printre puţinele organizaţii sindicale neînregimentate politic şi necontrolabile, iar asta deranjează. Recent, în cadrul ultimei şedinţe a Colegiului Liderilor Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, membrii acestui organism de conducere al federaţiei au discutat cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale o serie de probleme grave care vizează situaţia învăţământului românesc şi a angajaţilor acestuia, probleme care s-au acutizat în ultima perioadă de timp, acestea generând aceleaşi nemulţumiri în rândul tuturor membrilor de sindicat, şi anume: încadrarea necorespunzătoare în grila de salarizare specifică sectorului bugetar; neplata în totalitate a hotărârilor judecătoreşti şi a dobânzilor legale câştigate în instanţă; bugetul insuficient aprobat educaţiei; birocratizarea excesivă; lipsa manualelor şi a mijloacelor moderne de învăţământ; programe şcolare stufoase şi cu un conţinut neadaptat nevoilor societăţii contemporane; lipsa unei legi coerente şi predictibile care să reglementeze clar domeniul educaţiei şi multe altele.

– O întrebare pe care v-o adresăm în fiecare an: sunt școlile Oltului – varianta 2017, pregătite să-și primească elevii?
– La acest început de an şcolar, din informaţiile primite, putem constata faptul că, în marea lor majoritate, şcolile Oltului au fost pregătite să-şi primească elevii în bune condiţii. Din păcate, există şi la această dată şi şcoli pentru care administraţia publică locală nu a reuşit să asigure condiţiile minime necesare, care să permită obţinerea autorizaţiilor de funcţionare, prevăzute de legislaţia în vigoare.

– După fiecare eșec din învățământ se găsesc vinovații! Cu toate astea, povestea se repetă. Cu ce ne încălzește să nominalizăm pe „x” sau „y”, dacă pedepsele sunt mici și nu apar soluții?
– Nu de vinovaţi duce lipsă sistemul educaţional românesc. Datorită politicilor promovate, în domeniul educaţiei, de toate guvernele postdecembriste, putem constata cu mare uşurinţă o degradare permanentă a statutului social al dascălului român. Este evident faptul că învăţământul nu mai reprezintă de mult timp un domeniu atractiv pentru absolvenţii bine pregătiţi, fie că ne referim la cei care finalizează liceul, fie la cei care finalizează diferite specializări ale învăţământului superior.

– În ultimul timp s-a tot vorbit de majorări salariale substanțiale. Credeți în ele?
– Creşterea salariilor nete în domeniul educaţiei va fi în jur de 25% în anul 2018, chiar dacă salariile brute urmează să fie majorate cu 50%, fără a fi luate în calcul sumele reprezentând, indemnizaţia de concediu, alocaţia de hrană şi sporul de uzură neuropsihică. Începând cu data de 1 ianuarie 2018, urmează să producă efecte prevederile Legii nr. 153/2017, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Conform datelor prezentate de reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice, începând cu aceeaşi dată se va schimba şi modul în care vor fi reţinute şi achitate obligaţiile către stat ale angajatului, ceea ce ar însemna că majorarea cu 50% a salariului brut prevăzută pentru anul viitor, la nivelul salariului net, nu ar reprezenta mai mult de 25%.

– Din discuțiile purtate cu dascălii olteni, care sunt principalele probleme semnalate de aceștia?
– Problemele semnalate de membrii Sindicatului Învăţământului Preuniversitar Olt sunt probleme cu care, practic, se confruntă toţi dascălii din România, probleme pe care noi, reprezentanţii F.S.E. „Spiru Haret”, le-am prezentat şi discutat cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale. Ne rămâne doar speranţa ca guvernanţii să se aplece asupra setului de probleme prezentat şi să găsească, în regim de urgenţă, soluţii pentru o justă şi corectă rezolvare a acestora.

– Cum comentați dumneavoastră revocarea din funcție a celor 13 inspectori școlari generali, printre care și cel de la Olt?
– În cazul celor 13 inspectori şcolari generali, revocaţi din funcţie cu numai o săptămână înainte de inceperea noului an şcolar, cei mai mulţi dintre ei ocupând funcţia respectivă prin concurs de competenţă, rămâne de văzut şi de urmărit ceea ce vor hotărî instanţele de contencios administrativ.

– Ghiozdanul copiilor este din ce în ce mai greu. Chiar credeți că le mai trebuia un manual în plus, cum este cazul celui de sport? Nu ar fi fost suficient un mic îndrumător?
– Copiii au nevoie de cât mai multă mişcare, şi pentru satisfacerea acestui deziderat de cât mai multe baze sportive moderne. De asemenea, sistemul educaţional, prin Ministerul Educaţiei Naţionale şi inspectoratele şcolare trebuie să identifice cauzele care au condus ca an de an, numărul elevilor care sunt scutiţi medical să crescă vertiginos. Chiar dacă în Uniunea Europeană sunt state care pentru anumite clase de învăţământ editează manuale şi pentru disciplina Educaţie fizică şi sport, pentru România, unde manualele necesare predării disciplinelor fundamentale lipsesc de cele mai multe ori şi de foarte mult timp, noul manual de Educaţie fizică şi sport apare ca un lux, pe care M.E.N. , iată, şi-l permite.

– Vorbind de sport… Am văzut, de foarte multe ori, înaintea meciurilor naționale, de fotbal și nu numai, că jucătorii și suporterii echipelor străine își cântă, cu voce tare, imnul de stat. De unde provine asta? Ai noștri de ce nu-l știu?
– Este foarte adevărat ce spuneţi. Nu ar fi rău ca în fiecare zi, prima oră de curs să înceapă cu intonarea imnului naţional. Dacă tot avem manuale de Muzică şi Educaţie fizică, n-ar fi rău ca în cadrul orelor respective să fie învăţat şi cântat imnul de stat. Imnul de stat nu trebuie legat sau identificat cu un anumit regim politic, iar puţină educaţie patriotică nu strică nimănui.

– Cum scoatem politicul din învățământ, domnule președinte? Chiar nu se poate face asta?
– Din păcate, învăţământul a reprezentat, în permanenţă, în gândirea şi manifestarea oamenilor politici, principalul vector electoral, pe care niciun partid politic nu s-a sfiit să-l exploateze în acţiuni cu caracter propagandistic, în perspectiva unui câştig electoral, de cele mai multe ori câştigul fiind unul efemer.

– Încă una tare: toate lucrările examenelor naționale ar urma să fie corectate on-line, acasă, de către profesori! Vi se pare normal? În cazul acesta, n-ar fi mai bine ca și elevii să dea examenul tot de acasă?
– Dacă sisemul va fi unul bine secretizat şi foarte bine securizat, totul este posibil. Această procedură reprezintă o noutate doar pentru noi, în foarte multe alte ţări, această practică datează de decenii.

– Când credeți că va deveni, în mod real, educația din țara noastră prioritate națională zero, pentru guvernanții României?
– Greu de spus!

LĂSAȚI UN MESAJ