Acasă Interviu Interviu cu Liviu Radu, managerul Spitalului Municipal Caracal

Interviu cu Liviu Radu, managerul Spitalului Municipal Caracal

903
DISTRIBUIȚI
 
„În cel mai scurt timp computerul-tomograf de la Spitalul Municipal Caracal va fi dat în folosință. Pentru sănătatea caracalenilor, nicio investiție nu e costisitoare…”
 
 
De câțiva ani, Spitalul Municipal Caracal cunoaște o reală schimbare la față. Atitudinea cadrelor medicale de aici, nivelul dotărilor, gradul de satisfacție al pacienților, sunt coordonate ale refacerii celei mai mari unități sanitare din aria fostului județ Romanați.
Nu este o întâmplare. Evoluția semnificativă în bine a acestei unități publice se suprapune perioadei de când manager al acestui stabiliment a fost numit, de către Consiliul Local Caracal, medicul Radu Liviu. Un romantic, unul dintre românii care cred în renașterea ființei naționale prin resurse proprii, adept al lucrului bine făcut din întâia dată, care nu necesită reparații imediate și costuri suplimentare, Radu Liviu se consideră, atunci când vorbește despre sine, partener într-o echipă. În echipa celor peste 400 de angajați ai spitalului, care deservesc o întindere geografică atât de mare.
O unitate sub foc continuu, unde se fac acte medicate care rivalizează cu marile clinici ale țării – vezi intervențiile din zona Ortopediei – care beneficiază de o adresabilitate din ce în ce mai mare, Spitalul din Caracal e, în același timp, o carte deschisă. Din care, despre prezent, cu moderație, despre viitor, cu încredere, vorbește, în cele ce urmează, managerul acestei unități, social-democratul Radu Liviu…
 
 
– Ce paletă de servicii oferă astăzi Spitalul Municipal Caracal?
– În momentul în care am devenit managerul spitalului, aceasta a fost și una din prioritățile mele, considerând că fiecare manager, fiecare om care vine pe o funcție trebuie să evalueze mai întâi ce s-a întâmplat până atunci, iar mai apoi să treacă la planuri și proiecte. De asemenea, am avut și funcția de director medical într-o perioadă, și aveam cunoștințe despre ce se întâmplă aici, fapt pentru care m-am gândit cu ce am putea să acționăm rapid, fără a depinde de alte lucruri, intervenind cu servicii medicale noi, acolo unde se poate, dar și cu o calitate a lor. În momentul de față, oferim servicii medicale la toate nivelele, legate de gradul spitalului nostru. Iar noi, din păcate, avem un spital de grad IV, nemeritat – zic eu, pentru că eu l-aș încadra pe un grad intermediar, undeva între III și IV. Spun asta pentru că, desigur, e diferență mare între un spital de grad III, cum este la Slatina, și unul de grad IV, cum este la Caracal. Avem, totuși, un spital destul de mare, cu 440 de paturi, se fac intervenții chirurgicale în fiecare zi, avem șase săli de operații, ceea ce ne arată un volum consistent al realizărilor acestor servicii medicale…
 
– La acreditarea spitalului ați obținut un punctaj destul de bun…
– Este adevărat. Nu vreau să par lipsit de modestie, dar rezultatul a fost destul de bun, iar lucrul ăsta ne motivează și ne face să fim încrezători în viitor.
 
– Cum a fost posibil să obțineți o acreditare cu aproape maximum de puncte?
– Cred că seriozitatea cu care am tratat această problemă, faptul că am muncit cu toții, am respectat metodologii, am fost dedicați, ne-au făcut să ajungem la rezultatul dorit, o recompensă și totodată o satisfacție pentru această instituție. Personal, îmi este puțin necaz. Cu mai multă atenție puteam obține un procentaj fără greșeală.
 
– Ce le spuneți celor care văd în Spitalul Municipal Caracal doar un punct de tranzit către Slatina, Craiova și București?
– Sub nicio formă nu este adevărat lucrul acesta, iar asta v-o spun, nu pentru că ar fi vreun merit al meu, ci pentru faptul că Spitalul Municipal Caracal stă de mai multă vreme destul de bine, stă pe banii lui și fără ajutor venit din altă parte… Având pepiniera aceasta de medici, mai ales din Craiova, nu doar din Caracal, actul medical se desfășoară în cele mai bune condiții, cu oameni dedicați. Revin la întrebarea dumneavoastră: eu nu pot fi de acord cu ceea ce spuneți sau… spuneați că se discută. Adaug și vă mai spun că aici sunt opt linii de gardă, cele șase săli de operație, secția ATI, boli infecțioase, medicină internă, se fac endoscopii și multe, multe altele… Mai mult, să nu mai spunem că sunt atâția slătineni care, pe parte de ortopedie, vin cu mare încredere și se tratează la noi. Sunt, iată, lucruri care la Slatina și-n alte părți nu se pot face, iar medicii de care Spitalul Municipal Caracal dispune sunt oameni care-și sfințesc profesia și specializarea în care activează. În ceea ce mă privește le sunt aproape și înțeleg să-i ajut atât cât pot…
 
– Sunteți satisfăcut de ceea ce înseamnă colaborarea dumneavoastră, ca și manager al Spitalului Municipal, cu instituția Consiliului Local Caracal?
– De fel, sunt sincer și spun ce e de spus. Atât timp cât există comunicare, se poate lucra în liniște și în folosul tuturor. Se crează punți, există armonie și toată lumea e mulțumită. Desigur, există și lucruri pe care noi le-am cerut, dar care, dintr-un motiv sau altul, nu s-au putut realiza. Cu toate astea, nu le-am interpretat ca o treabă de rea-voință, și am încredere că vom colabora destul de bine și de acum încolo.
 
– Se tot vorbește de ani și ani, despre un mit: subfinanțarea sănătății. Ce spuneți dumneavoastră, ca manager, de tema aceastei sintagme?
– Eu nu aș fi în totalitate de acord cu acest mit. Sunt situații în care, clar, există o subfinanțare a sănătății, dar, totuși, cei care lucrează în sistem știu că uneori sunt perioade sau luni în care, cu toate că ai un contract mic și suportabil pe anumite servicii medicale, tu nu le faci. Atunci, unde e vina și care e explicația în toată treaba aceasta? Așadar, sunt factori multipli, dar eu vă spun că lucrurile sunt simple, iar dacă există și interes, se poate face și treabă, în orice domeniu ai activa. Aici, spre exemplu, trebuie să contractezi niște servicii medicale cu Casa, trebuie să ai feedback și din partea pacientului – e mulțumit sau nu e mulțumit – și mai departe, etapă cu etapă, să pui lucrurile la punct. Nu de fiecare dată banii sunt cei care dau ora exactă în ceea ce privește calitatea serviciilor medicale.
 
– Cu ce nemulțumiri vin, către dumneavoastră, acei pacienți care reclamă deficiențe în modul cum au primit servicii medicale?
– Personal susțin că, într-un procent foarte mare, aceste nemulțumiri ale pacienților vin, în general, de la faptul că nu sunt informați suficient de medicul de familie. Este nevoie de o minimă informare a tot ceea ce înseamnă activarea cardului, necesarul de acte, simptomul de care suferă etc. Spre exemplu, nu poți să vii la spital pentru o banală răceală, când lucrul acesta îl poți trata și singur, sau împreună cu medicul tău de familie, primul la care te adresezi. Sunt de acord ca noi să rezolvăm urgențele, probemele cronice și tot ce nu se poate face în alte situații, căci, altfel, sistemul medical e sufocat de astfel de adresabilități banale către spitale, iar rezultatele sunt cele pe care nimeni nu le dorește. Pierderile le suportăm și noi, spitalele, dar și sistemul în ansamblu. Așadar, pacientul ar trebui să vină cu un „abc” de la medicul de familie, iar eu consider o eroare faptul că ei nu și-au primit cardul prin medicul de familie.
 
– Domnule doctor, unele spitale din țară sunt adevărate muzee pentru instrumentar și aparatură medicală care depășesc în vârstă zeci de ani. Spitalul Municipal Caracal, cum stă la dotare, domnule doctor?
– Eu sunt de părere că atunci când manageriezi o instituție, mai ales spitalul, nu este bine să alegi doar tema dotării, doar tema serviciilor medicale… Este nevoie de un echilibru între dotare, servicii medicale, personal, calitatea serviciilor etc. Spre exemplu, eu sunt un om care, întotdeauna, când a venit o echipă de filmare în spital am fost de acord să intre, să vadă, să filmeze. Sigur, mă deranjează enorm ca tu să mergi într-o secție unde lucrurile sunt în regulă, iar apoi să cauți răul din te miri ce…
 
– Care sunt așteptările dumneavoastră de la anul 2016 în ceea ce privește îmbunătățirea actului medical?
– Noi nu suntem în cincinale aici, dar nu poți să crești de pe o zi pe alta. Dacă aceste creșteri ar fi de la un an la altul, mă întreb: oare unde am ajunge? De altfel, statisticile spun că serviciile medicale pot crește în momentul în care și tu ajuți cu ceva societatea, în ansamblu…
 
– La nivel de aparatură medicală, ce ne puteți spune despre anul 2015?
– În 2015 pot spune că noi am fost norocoși, în sensul că undeva la sfârșitul lunii august am primit înștiințarea de la minister că suntem prinși într-un program privind finanțarea pentru un aparat computer-tomograf, lucru care nu exista în zona aceasta, în jumătatea de sud a județului. Ulterior să procedăm la achiziția lui de care ne-am ocupat pas cu pas. Vă spuneam că am avut norocul și l-am achiziționat chiar în ultimele zile din anul trecut, iar prețul său a fost de aproximativ 23 de miliarde lei vechi…
 
– L-ați pus la muncă?
– S-au respectat foarte bine toate termenele, aparatul este funcțional, dar înainte de asta a trebuit să facem instalarea, iar cel care a câștigat licitația și-a luat și angajamentul, prin contract, că-l va monta. În rest, s-au mai schimbat câteva lucruri la încăpere, iar acum se mai așteaptă doar avizul CNCAN-ului, o procedură standard fără de care nu l-am putea utiliza. În cel mai scurt timp computerul-tomograf de la Spitalul Municipal Caracal va fi dat în folosință. Pentru sănătatea caracalenilor, nicio investiție nu e costisitoare…

2 COMENTARII

  1. Faptele il recomanda.Dupa ce a adus spitalui pragul falimentului cu noua echipa acu este interesat si de oras.Asa fac smecherii de caracal.
    Poate explica alegatorilor de ce a schimbato pe Bibi, firaneasca , sulger si de ce se afla spitalul din punct de vedere financiar in c……. si de ce lea pus la dispozitie amantelor spatii pentru cabinet psihologice.
    sia facut socoteala cu cat a tepuit spitalul?

LĂSAȚI UN MESAJ